Teollisuusyritys, ihanko oikeasti….

..... et tarvitse somea?

Teollisuusyritykset ovat usein sitä mieltä, etteivät he tarvitse näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Niinpä niin… Syynä se, että toimitaan valikoidulla erittäin tarkalla erityisalueella ja mehän tunnetaan kaikki asiakkaatkin ihan nimeltä. Niin, jotta tässä mitään somea tarvita…

Jostakin syystä pk-teollisuusyritysten käsitykset mainonnasta, viestinnästä ja markkinointiviestinnän välineistä istuvat tiukassa. Sosiaalisen median ei koeta millään tapaa hyödyttävän teollisuusyritystä esimerkiksi uusasiakashankinnassa tai vaikkapa etumatkan ottamisessa kilpailijoihin verrattuna. 

Markkinoinnilla on aina useita tavoitteita, sosiaalisen median kanavat ovat yksi tärkeä osa-alue kokonaisuuden kannalta. 

Nyt se tapahtui – toimintatapojen selvä muutos.

Koronavuoden ansiosta olemme ottaneet valtavan digiloikan ja esimerkiksi asiakaskäyntien toteuttaminen kasvotusten on ollut käytännössä lähes mahdotonta. Tästä syystä olisi myös pk-teollisuusyrityksille tärkeää olla näkyvillä ja asiakkaiden mielissä muilla keinoin. Lisäksi on syytä ottaa huomioon myös se, että todennäköisesti iso osa toimintatavoista tulee jäämään jollakin tapaa pysyviksi. Olemme viimeinkin oppineet hoitamaan asiat Teamsin ja muiden vastaavien välineiden avulla.

Nyt viimeistään olisikin todella tärkeää miettiä sitä, miltä yritys näyttää verkossa. On nimittäin erittäin todennäköistä, että yritysten potentiaalinen asiakkaskäy katsomassa, josko yrityksestä löytyy tietoja sosiaalisessa mediassa. Heitä melko varmasti kiinnostaa nähdä miltä näyttävät sivusi ja sosiaalisen median kanavasi. 

Sukupolvilla on eroa.

Ei kannata myöskään vähätellä sukupolvien eroja. Niin teollisuudessa kuin muuallakin tapahtuu tällä hetkellä isoja muutoksia, päättäjien joukko on nuorentunut ja nuorentuu vuosi vuodelta. Business-elämään on astunut yhä nuorempaa sukupolvea ja he todellakin ovat tottuneet  toimimaan sosiaalisessa mediassa sekä etsimään tietoja ennenkaikkea sitä kautta. Jos yrityksesi ei ole ajan tasalla digitaalisissa kanavissa, se tuskin vakuuttaa nuoremman sukupolven päättäjiä.

Markkinointi ja brändinrakennus on aina ja poikkeuksetta pitkäjänteistä työtä, tavoitteena tulisikin aina olla vaikuttaminen monella eri tasolla. Markkinointi pitää sisällään niin paljon muutakin kuin omille asiakkaille viestimistä. Se on myös työnantajamielikuvan parantamista ja olemassa olevan henkilökunnan sitouttamista. Nämä asiat, ihan erityisesti sisäisen markkinoinnin tärkeys unohtuu turhan usein muun työn alle.

Mitä luulet, voisiko somesta olla apua työvoimapulaan?

Työntekijäpulastakin puhutaan lähes koko ajan, sekä mediassa, että työnantajayritysten kanssa keskusteltaessa. Erityisesti pk-teollisuusyrityksille oikeanlaisten työntekijöiden löytyminen näyttäisi olevan suoranainen ongelma. Somenäkyvyydellä yrityksesi saa hyvän mahdollisuuden vaikuttaa myös mahdollisiin tuleviin työntekijöihisi. Mitä paremmalta yrityksesi näyttää sosiaalisen median kanavissa, sitä paremman työnantajamielikuvan annat ja rohkenemme väittää aktiivisuuden omissa sosiaalisen median kanavissa auttavan työntekijöiden löytymiseenkin.

V ja A ja U

Omien sosiaalisen median kanavien lisäksi on hyvä tarkastella säännöllisin väliajoin myös omien verkkosivujen sisältöjä ja tarjooma. Verkkosivuille on kohtuullisen helppoa ohjata liikennettä, mutta miten saada kävijä  viettämään aikaa sivustollasi? Kysymys kuuluukin, että löytyykö sivustoltasi mitään lisäarvoa sinne tulijalle? Toki on tärkeää esitellä tuotteet ja palvelut sekä kertoa yhteystiedot, mutta ehkäpä voisitkin tarjota jotakin vähän lisää, jotakin riittävän mielenkiintoista. 

Miten voisit auttaa kävijää, mikä voisi olla yrityksesti osalta sellaista, joka hyödyttää vastaanottajaansa. Nämä keinot nimittäin auttavat sitoutumisessa ja aktivoivat tekemään jotakin, mikä hyödyttää jatkossa. Esimerkiksi tilaamaan sen uutiskirjeesi, jonka jälkeen tiedät kävijän saavan yrityksestäsi lähtevät tärkeät tiedot myös tulevaisuudessa.

Osaava markkinointitoimisto saa aikaan tuloksia, sellaisia tuloksia, jotka näkyvät niin sanotusti viivan alla. Markkinointiviestintä nähdään usein kulueränä, sitähän se ei saa olla, sillä kyseessä tulee aina olla investointi.

Ehkäpä me täällä Creamediassa voisimme auttaa yritystäsi saavuttamaan mielikuvalliset ja myynnilliset tavoitteesi. Keskustelu ja ajatusten vaihto ei maksa euroakaan, joten eikö nyt olisikin hyvä hetki ottaa yhteyttä ja jatkaa keskusteluja aiheesta? 

Kirjoittaja: Minna Furu, Creamedian asiakkuuspäällikkö

Lue lisää – uusimmat blogiartikkelit