Tee oikein — kuntamarkkinoi rohkeasti kuten Haapajärvi
Vuonna 1999 Keski-Euroopan televisioissa pyöri ison, kansainvälisen yrityksen jääteemainos, jossa retkikunta tarpoo arktisissa oloissa – ja miltei hautautuu lumivyöryn alle. Lopussa ruutuun ilmestyy teksti “Haapajärvi –27 °C”.
Haapajärviset kokivat mainoksen heti omakseen ja intoutuivat keräilemään teekuppeja, järjestämään tee-piknikkejä – ja julistautumaan ”Suomen Viralliseksi Teekaupungiksi”.
”Teekaupunki” muodostuikin luontevaksi lähtökohdaksi, kun ryhdyimme luomaan Haapajärvelle uutta visuaalista ilmettä osana kaupungin kokonaisvaltaista markkinointiuudistusta. Jalostimme teemasta logon, jolle perusilmeen antoi teepussin narusta tuttu 8‑kulmainen lappunen. Värit löytyivät haavanlehdestä ja järvivedestä. ”Tee oikein.” ‑sloganissa puolestaan yhdistyvät sekä tee-juoma että tehdä-verbin imperatiivimuoto.
Tuoretta slogania käytettiin kampanjamainossarjan otsikoiden alussa ja loppu vaihteli aina mainoksen sisällön mukaan. Mainoksilla vedottiin ihmisen omien valintojen ja tekojen merkityksellisyyteen. Yllä olevaa kuvitus on esimerkki ”Tee oikein – ajattele lastesi tulevaisuutta ” ‑kampanjamateriaalista, joilla ihmisiä houkuteltiin muuttamaan Haapajärvelle.
Loimme kaupungin nettisivuille uuden, raikkaan ilmeen ja lisäsimme sisältöön muuttajille sekä yrittäjille omat kampanjasivunsa. Somekanavatkin saivat markkinoinnissa täysin uuden roolin.
Itse koimme erittäin ilahduttavana Haapajärven kaupungin rohkeuden lähteä markkinoinnissa selvästi erottuvammalle linjalle.
”Markkinointitoimintamme on kehittynyt ja olemme saaneet uusia elementtejä sekä työkaluja some-mainontaan, tavoitteemme ovat toteutuneet ja olemme olleet tyytyväisiä”.
Juha Uusivirta
Kaupunginjohtaja
Haapajärven kaupunki