GÖR RÄTT — GÖR MODIG MARKNADSFÖRING, PRECIS SOM HAAPAJÄRVI
År 1999 sändes en iste-reklam av ett stort internationellt företag på centraleuropeiska tv-apparater. Personerna i reklamen befinner sig i arktiska förhållanden och blir nästan begravda under en lavin. I slutet visas texten “Haapajärvi ‑27 °C” i rutan.
Haapajärvi-borna tog genast till sig reklamen och började samla på tekoppar, ordna te-picknickar, samt fira “Suomen Viralliseksi Teekaupunki”.
“Testaden” blev därför en självklar utgångspunkt i utvecklandet av en ny visuell identitet för Haapajärvi i samband med att staden gjorde en omfattande utveckling av sin marknadsföring. Vi utvecklade en logo baserat på den för de flesta välbekanta åttkantiga lappen i änden av tesnöret. Färgerna kommer från asplöv och sjöar. Slagordet “Tee oikein” (Gör rätt) kombinerar te-drycken och imperativformen av verbet att göra.
Reklamen poängterade vikten av människors egna val och handlingar. Illustrationen ovan är ett exempel på materialet från kampanjen “Gör rätt – tänk på dina barns framtid” som användes för att locka människor att flytta till Haapajärvi.
Vi skapade ett nytt och fräscht utseende för stadens webbplatser och lade till kampanjsidor för både invandrare och företagare. Sociala medier spelade också en helt ny och viktig roll inom marknadsföringen.
Vi gladdes över stadens mod att införa en mycket mer distinkt linje i marknadsföringen.
“Vår marknadsföring har utvecklats och vi har fått nya element och verktyg för annonsering i sociala medier. Våra mål har uppnåtts och vi har varit nöjda.”
Juha Uusivirta
Borgmästare
Haapajärven kaupunki