Har du funderat på Google Ads-annonsering, med du vet inte riktigt var du ska börja?
Det lönsammaste är att alltid överlåta uppgiften till en professionell, det kan nämligen hända så att när du lär dig idag har egenskaperna redan förändrats efter ett tag. För att komma till botten med vad det handlar om, fortsätt läsa. I den här artikeln kommer vi att berätta mer om grunderna i Google Ads.
Hur fungerar Google Ads?
Som namnet antyder, är Google Ads Googles egen annonsplattform. Med Google Ads profilen, är det möjligt att annonsera ett sökordsbaserat system från kontot, vilket gör att din tjänst visas på de bästa platserna i Googles sökresultat. Genom detta är det även möjligt att annonsera på samarbetspartners webbplatser, såsom YouTube. Med hjälp av sökordannonsering kan du få din tjänst att sticka ut, när sökningar som motsvarar dina sökord görs, är din potentiella kund bara ett klick bort från din produkt/tjänst.
Goodle Ads-annonsering grundas sig i “pay per click” — modellen. Pay-per-click (PPC) innebär att köpa besökare på sajten, så du betalar bara när användaren klickar på annonsen till den sidan du vill. När det görs på rätt sätt är Google Ads-annonsering ganska kostnadseffektiv och lönsam marknadsföring.
Det är också enkelt att verifiera lönsamheten för Google Ads-annonsering, eftersom korrekt data erhålls från resultaten. Genom att spåra data får du information om hur många klick som krävs på din sida för att få ett köp och därmed hur mycket marknadsföring som krävs i genomsnitt för ett köp.
Grunda ett konto och planera en kampanj
För att komma igång bör du ha ett Google Ads-konto, var alla marknadsföringskampanjer planeras och lanseras. Att skapa en marknadsföringskampanj är i sig hyfsat enkelt, och naturligtvis kräver övning, precis som allt annat.
När man planerar en kampanj är det värt att börja med att funder över hur/med vilket budskap marknadsföringen ska genomföras. Efter det här beslutar man en budget och marknadsföringsområde. Du kan rikta in området mycket exakt, även efter stad. Dock lönar det sig att se till antalet sökningar i området i fråga är tillräckligt, om det inte finns några sökningar så är det inte värt att annonsera. Till exempel en pizzeria i Helsingfors får säkerligen betydligt mer sökningar, än en pizzeria på en mindre ort, där det möjligen bara finns en pizzeria.
I det här skedet bör du se till att webbplatsens spårning av besökare (webbanalys) är i skick och uppdaterad.
Välj sökningsorden och annonserings sättet
I planeringsfasen bör du bestämma om du vill annonsera enbart på Googles sökmotor eller om kampanjen även ska utsökas till Google partners, till exempel Youtube. Om du väljer sökordsannonsering, bör de vara valda redan när annonsen skapas.
Sökorden är ord eller fraser som användare kan använda för att söka information om din produkt eller en tjänst i en Google-sökning. I ett bra sökord finns det två eller tre delar, de är även förmånligare än ett ords sökord. Till din annons behöver du bra kvalitetspoäng så att det går att rikta in annonsen exakt och kostnadseffektivt. Antalet kvalitetspoängen och beloppet på det mottagna budet avgör också hur din annons placeras i sökresultaten. I kampanjerna är det även möjligt att ange negativa söktermer, det vill säga de som du inte vill att din annons ska visas på. Syftet med negativa sökord är att minska olönsamma klick. Negativa sökord är lönsamma att använda, för att det hjälper dig att maximera effektiviteten av din budget.
Fastställ en budget
Du kan välja hur mycket du vill lägga på marknadsföring på daglig basis, och samtidigt bör du också definiera en max budget för månaden, i så fall kommer det beloppet aldrig att överskridas. Om du ändrar dig på vägen är det lätt att ändra budgeten eller till och med stoppa kampanjen helt och hållet.
Varför ska du välja Google-Ads?
I Google Ads sökmotorannonsering betalar du endast för besökare, inte visningar.
Du når dina köpsugna kunder och ifall de inte köper direkt är det troligt att köpet åtminstone är under övervägande, få surfar på skoj och letar efter vissa produkter/tjänster.
Du erbjuder lätthet och hjälp direkt vid köptillfället, du “pushar” inte. Swaipar du förbi annonserna på din Instagram eller håller du dig framför tv:n under reklampausen?
I Google visas din annons endast när någon söker efter en produkt eller tjänst med de söktermer du definierar. Till och med 90% av människor börjar söka efter en produkt eller tjänst via sökmotorer.
Till din tjänst!
Ifall du behöver en professionells hjälp i Google Ads-annonsering, kontakta oss så sätter vi igång!