Från en stubbe till internationella marknader
Familjeföretag Junnikkala Oy från Kalajoki är en av världens modernaste anläggningar inom den mekaniska träbearbetningsindustrin. Företagets kundtänkande startar i skogen och löper genom hela kedjan fram till kunden.
– Vi är rätt ovanlig, som sågverk i allmänhet, säger försäljningsdirektör Veli-Matti Junnikkala glatt.
– Våra råvaror kommer från närområdet och därför måste vi vara närvarande lokalt och tala om för producenterna varför vi finns och behövs. När du går från sågverk till försäljningsarbete blir jobbet internationellt i ett svep eftersom vi exporterar våra produkter till 35 länder.
För ett par år sedan beslutade Junnikkala Oy att koncentrera all marknadsföring till ett och samma ställe. När det kom till val av samarbetspartner var Creamedia med sin mångsidighet och lokala anknytning ett enkelt sådant. Samarbetet fick en flygande start.
– I början gick allt väldigt fort. Tillsammans med Creamedia skapade vi en ny företagslook med ny logo, webbplats, marknadsföringsmaterial och förpackningsdesign, säger Junnikkala.
– Träet som produceras i vårt område är unikt både när det kommer till styrka och utseende, säger Junnikkala. Han upplever att den bästa reklamen och synligheten kommer från själva produkterna. Därför har man nu ägnat särskild uppmärksamhet åt förpackningens utseende.
– Förutom en bra produkt är förpackningen vårt bästa visitkort.
Denna styrka behövs inte bara för att nå råvaruproducenter, utan också för att rekrytera nya talanger, påpekar Junnikkala.
– Det är viktigt att unga i regionen ser hur mångsidiga och moderna vi är. Creamedia har hjälpt oss med synlighet i rekryteringsprocessen och vi har fått in bra, professionella personer.
Junnikkala är mest imponerad över att samarbetet med Creamedia har gjort det enklare att driva företaget.
– Ur vår synvinkel är det lyx att få allt vi behöver från ett och samma ställe – oavsett om det handlar om att filma, publicera innehåll på sociala medier eller rekrytera, säger Junnikkala tacksamt.
– När en partner vet vad vi vill och vad som är viktigt för oss flyter arbetet på smidigt, oavsett vad det handlar om. Faktum är att Creamedia har mycket gemensamt med oss. Som företag är vi båda tillräckligt stora, men samtidigt tillräckligt små för att kunna vara flexibla och lättillgängliga.
“Den lokala reklambyrån förstår kulturen i regionen och sättet att tänka i Österbotten.”
Veli-Matti Junnikkala
Försäljningschef
Junnikkala Oy