Oletko pohtinut Google Ads ‑mainontaa, mutta et oikein tiedä, mistä lähteä liikkeelle? Kannattavinta on aina antaa tehtävä ammattilaisen hoidettavaksi, helposti voi nimittäin käydä niin, että kun tänään opettelet, ovat ominaisuudet hetken päästä jo muuttuneet. Jotta pääset tarkemmin jyvälle siitä, mistä on kysymys, niin jatka lukemista. Kerromme tässä artikkelissa tarkemmin Google Adsin alkeista.
Miten Google Ads toimii?
Google Ads on nimensä mukaan Googlen oma mainonta-alusta. Google Ads – tililtä on mahdollista mainostaa avainsanoihin perustuvalla järjestelmällä, jolloin saat palvelusi näkymään Googlen hakutuloksissa parhailla paikoilla. Tätä kautta on mahdollista mainostaa myös yhteistyökumppaneiden sivuilla, kuten esimerkiksi YouTubessa. Hakusanamainonnan avulla saat palvelusi nousemaan esiin silloin, kun hakusanojasi vastaavia hakuja tehdään, jolloin potentiaalinen asiakkaasi on vain klikkauksen päässä tuotteestasi/palvelustasi.
Google Ads ‑mainonta perustuu ”pay per click”-malliin. Pay-per-click (PPC) tarkoittaa käytännössä vierailujen ostamista sivustolle, maksat siis vain silloin, kun käyttäjä klikkaa mainoksesta haluamallesi sivulle. Oikein tehtynä Google Ads ‑mainonta on varsin kustannustehokasta ja kannattavaa markkinointia.
Google Ads ‑mainonnan kannattavuus on myös helppoa todentaa, koska tuloksista saadaan tarkkaa dataa. Seuraamalla dataa saadaan tietoa siitä, miten monta klikkausta sivullesi vaaditaan, jotta saat yhden oston ja edelleen, minkä verran markkinointia yksi osto keskimäärin vaatii.
Perusta tili ja suunnittele kampanja
Aloittaaksesi sinulla tulee olla Google Ads ‑tili, jota kautta kaikki markkinointikampanjat suunnitellaan ja käynnistetään. Markkinointikampanjan luominen itsessään on kohtuullisen helppoa ja toki oppiminen vaatii harjoittelua, kuten kaikki muukin.
Kampanjan suunnittelu kannattaa aloittaa miettimällä, millä tavoin/millä viestillä markkinointia lähdetään tekemään. Tämän jälkeen päätetään budjetti ja markkinointialue. Alueen voi kohdistaa hyvinkin tarkasti, jopa kaupunkikohtaisesti. Tosin kannattaa pitää huolta siitä, että kyseisellä alueella hakujen määrä on riittävä, jos ei ole hakuja, niin mainostaakaan ei kannata. Esimerkkinä pizzeria Helsingissä saa varmasti huomattavan määrän enemmän hakuja, kuin pizzeria jollakin pienemmällä paikalla, jossa on mahdollisesti yksi ainoa pizzeria.
Tässä vaiheessa tulee huolehtia myös siitä, että verkkosivustosi kävijäseuranta on kunnossa ja ajan tasalla.
Valitse hakusanat ja mainostustapa
Suunnitteluvaiheessa tulee päättää, haluaako mainostaa ainoastaan Googlen hakukoneessa vai laajennetaanko kampanjaa myös Googlen yhteistyökumppaneiden, esimerkiksi YouTuben puolelle. Jos valitset hakusanamainonnan, ne on oltava valittuna jo siinä vaiheessa, kun mainosta aletaan luomaan.
Hakusanat ovat sanoja tai lauseita, joilla käyttäjät mahdollisesti etsivät tietoa tuotteestasi tai palvelustasi Google-haulla. Hyvässä hakusanassa on kaksi tai kolme osaa, ne ovat myös edullisempia kuin yhden sanan hakusanat. Tarvitset mainoksellesi myös hyvät laatupisteet, jotta mainos on mahdollista kohdentaa tarkasti ja kustannustehokkaasti. Laatupisteiden määrä ja saadun hintatarjouksen summa määrittävät myös sen, miten mainostasi hakutuloksissa sijoitellaan.
Kampanjoissa on myös mahdollisuus määrittää negatiivisia hakusanoja, eli sellaisia, joilla et halua mainoksesi näkyvän. Negatiivisten hakusanojan tarkoituksena on vähentää kannattamattomia klikkauksia. Negatiivisia hakusanoja on järkevä käyttää, koska se auttaa sinua maksimoimaan budjetin tehokkuutta.
Määritä budjetti
Voit valita paljonko haluat käyttää markkinointiin päivätasolla ja samalla kannattaa määritellä myös enimmäisbudjetti kuukaudelle, jolloin sitä summaa ei koskaan ylitetä. Jos muutat mieltäsi matkan varrella, niin budjettia on helppo muokata tai vaikka keskeyttää kampanja kokonaan.
Miksi valita Google-mainonta?
Google Ads ‑hakukonemainonnassa maksat ainoastaan kävijöistä, et näyttökerroista.
Tavoitat asiakkaasi ”ostohousut jalassa” ja jos eivät ole heti ostamassa, todennäköisesti asia on ainakin harkinnassa, harva sitä huvikseen surffailee ja etsii tiettyjä tuotteita/palveluita.
Tarjoat helppoutta ja apua juuri ostohetkellä, et ”tyrkytä”. Swaippaatko itse Instagramissasi ohi mainoksista tai jäätkö mainostauolla TV:n ääreen?
Googlessa mainoksesi näkyy vain silloin, kun joku etsii tuotetta tai palvelua määrittelemilläsi hakusanoilla. Jopa 90 % ihmisistä aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneista.
Palveluksessasi.
Mikäli tarvitset ammattilaisen apua Google Ads ‑mainonnassa, niin ota yhteyttä ja laitetaan homma käyntiin!