INTRESSEVÄCKANDE INNEHÅLL GAV 60 % ÖKAD FÖRSÄLJNING
Mjukvaruföretaget Softwave är experter inom analys, bearbetning och utveckling av data som erbjuder digitala tjänster och systemlösningar.
Creamedia och Softwave inledde ett samarbete i januari när förändringar inom marknadsföringen hos Softwave blev aktuella.
– Vi tror på kunnandet i nejden och därför ville vi anlita ett lokalt företag som kunde erbjuda oss alla marknadsföringstjänster vi behöver, säger Softwaves vd Janne Lehtinen.
“Creamedia är engagerad i kunden och vill verkligen lära sig vad vi kan erbjuda, vad vi säljer och hur vi tänker.”
ÅRSKLOCKA OCH MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI SOM RÖD TRÅD
Vårt första uppdrag var att göra en marknadsföringsstrategi för Softwave. Den nya strategin utformades i en workshop ledd av Creamedias experter tillsammans med bland andra Softwaves produktchefer.
Med utgångspunkt i den nya marknadsföringsstrategin skapade vi en årsklocka med uppgifter och ansvarsroller. Creamedia föreslog också att Softwave skulle uppdatera stilen i enlighet med den nya marknadsföringsstrategin.
– Vi säljer kompetens och lösningar men som medarbetare och organisation är vi avslappnade och trevliga, och det har Creamedia lyckades förmedla genom vår marknadsföring. Guru-karaktären på framsidan av vår webbplats är ett bra exempel på det. Här framkommer det att de har förstått vilka vi är, säger Softwaves vice vd Katri Kanniala.
INTRESSEVÄCKANDE INNEHÅLL TILL WEBBPLATSEN OCH NYHETSBREVEN
Intressant innehåll utgör kärnan i marknadsföring. Minst en kundberättelse eller ett blogginlägg publiceras varje månad, vilket konkretiserar fördelarna med Softwaves lösningar för kunden, samt lyfter fram medarbetarnas kompetens.
Marknadsföring bygger på bra innehåll. Innehållet marknadsförs i de kanaler där rätt målgrupp finns. Särskilt goda resultat har uppnåtts genom LinkedIn-annonsering och nyhetsbrevet, vars antal läsare sexdubblades till följd av samarbetet!
ANALYSER SOM STYR MARKNADSFÖRINGEN
Med hjälp av analystjänsten kan vi övervaka effektiviteten av marknadsföringen och ta hand om webbplatsoptimeringen. Tack vare Creamedia har Softwaves synlighet i sökresultaten ökat och webbplatsen har fått mer trafik. I det månatliga marknadsföringsmötet går vi igenom huruvida vi lyckats uppnå föregående månads mål och funderar på vilka förbättringar som kan göras.
UPP TILL 60 PROCENT FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT
Creamedias Key Account Manager har uppskattat samarbetet med Softwave.
– Ett nära samarbete ger de bästa resultaten. När vi och kunden lär känna varandra kan vi bara erbjuda bättre lösningar och kommunikationen oss emellan är okomplicerad. Dessutom vågar man kasta ut idéer och feedback, vilket gör att vi kan utvecklas hela tiden.
Lehtinen är också nöjd med de resultat som uppnåtts genom samarbetet.
– Vår kunskap inom försäljning och marknadsföring har vuxit. Vi ligger redan före årets mål, vi är på rätt väg och resultaten syns. I år har vår licensförsäljning redan ökat med 60 procent. Creamedia har kunnat ge oss fräscha idéer och lyfta fram vår expertis. Vi behövde hjälp av proffs inom marknadsföring, därför inleddes det här samarbetet.