I dagens hektiska arbetsliv, kan det verka svårt eller ibland till och med meningslöst att lägga planer för en avlägsen framtid. Men onödigt är det inte.
Det gamla ordspråket “väl planerat är hälften gjort” stämmer.
Med framtidsplaner i åtanke — en marknadsföringsstrategi är absolut nödvändig, enkel och ett bra verktyg för företag av alla storlekar. Vi kan snarare säga att det är nödvändigt, oavsett om målen är små eller stora.
En marknadsföringsstrategi ökar planering, struktur och samtidigt lättnad i arbetet, både som ensam och i team. Marknadsföringsstrategins uppgift är att förbättra företagets marknadsföring och kommunikation.
Vi sammanställde några punkter, som säkerligen kommer att vara användbara när du bygger upp en marknadsföringsstrategi. Läs vidare och fånga våra tips!
En bra marknadsföringsstrategi bör åtminstone svara följande frågor
Vem är målgruppen?
Den här frågan är förmodligen en av de viktigaste och mest utmanande att bestämma sig för. Tänk inte bara på vem du skulle kunna sälja till, utan även vem du skulle vilja sälja till. Hurudana är dina drömkunder?
Hur får jag min målgrupp att bli intresserad av mitt varumärke?
Det är viktigt att bestämma målgruppen så att du kan producera innehåll som tillför mervärde och inspirerar dem. När publiken intresseras av ditt innehåll, är själva försäljningen mycket lättare och sannolikt.
Vad är kärnbudskapet jag vill berätta?
När du skapar en marknadsföringsstrategi är det bra att komma ihåg att definiera ditt eget kärnbudskap, vad vill du berätta för dina kunder. Kärnbudskapet säkerställer enheten mellan marknadsföring och kommunikation. Det skiljer dig också från dina konkurrenter och vägleder allt du gör.
Vilka trender är populära och vilka kanaler använder jag?
I dagens läge sticker du inte nödvändigtvis ut ur mängden med att då och då posta innehåll på sociala meder. Du måste veta vilken kanal och publiceringssätt är populärt bland din valda målgrupp; är det Facebook eller TikTok? Är bildkarusellerna eller reelsen i Instagram tillfälligt mer populära? Trenderna kommer och går, de är bra att observera men också att hålla sig tillräckligt vaken för att vara redo att byta riktning. Trenderna kan också relateras till köpbeteende eller egentligen till vad som helst. Det är även möjligt att skapa trender. Hur är det med kanaler? Fungerar TV-reklam, når jag mina kunder med hjälp av radioreklam, ska jag gå på mässor eller köper jag tryckt reklam? Alternativ finns.
Vad är mina mål?
Det är självklart att målet med marknadsföringen är att öka försäljningen. Om målen sätts vid fel punkt i inköpsprocessen kommer hela budgeten att gå till spillo. Därför är det alltså nödvändigt att styra marknadsföringsresurserna och budgeten korrekt. Här bör man tänka på helheten, istället för enskilda delar.
Senast nu efter dessa frågor är det bra att börja planera. En välgjord marknadsföringsstrategi är redan hälften gjort. För att skapa en framgångsrik marknadsföringsplan kan du inte längre nöja dig med de gamla vanorna som du använt i flera år. En marknadsföringsstrategi bör granskas konstant och ändras vid behov. Ifall din marknadsföringsstrategi är hållbar och framgångsrik kommer den att hålla sig uppdaterad med förändringar i sociala medier såväl som de nya trenderna.