Ser du ofta varumärken eller företag som inte har en logo? — Inte? Det beror helt enkelt av det, att det knappt finns några.
Ditt företag eller varumärkets logo påverkar starkt, hurudant första intryck du ger. En bra logo sticker ut från mängden och förblir minnesvärd. Din logo har stor betydelse, hur dina kunder upplever ditt företag/varumärke.
Vad bör tänkas på när du designar din logo?
När du designar en logotyp måste du först ta hänsyn till ditt företags bransch och identitet. Vad vill du ge för budskap via din logo? Professionalitet, empati, färdigheter eller stil? Logotypens visuella utseendes uppgift är att få fram ditt företags personlighet och att förmedla den önskade bilden. Färger, former, ord och element beskriver alla något. I planeringen lönar det sig att ta hänsyn till att logon fungerar inom olika storlekar t.ex. som ett frimärke eller på sidan av en buss. När du planerar bör du ta hänsyn till att din logotyp ska vara funktionell på olika sätt, både i storleken som ett frimärke och på sidan av exempelvis en buss.
När du designar en logo är det bra att bekanta sig med andra operatörer inom samma bransch och deras logotyper. Hurudan stil gillar du själv och hurudan inte? Dessutom behöver du säkra dig om att en likadan logo inte redan finns, och att den inte är för lik en annan operatörs logo inom samma bransch. Logon ska fungera och vid behov även vara redigerbar för exempelvis profilbilder på sociala mediekanaler. Konsekvens i all kommunikation och marknadsföring nyckeln till allt. Logon är en del av helheten. Dessutom bör du fundera på andra delar av ditt företag, såsom typsnitt, färger, bildstilar, eventuella slogans, talspråk osv. Alla dessa berättar tillsammans historian av ditt företag.
Logo eller varumärke?
I diskussioner blandas oftast dessa två saker. En logo är företagets namn och dess huvudfokus ligger mest på typsnittet och dess styrka ligger i dess enkelhet. Logon ska omedelbart uppmärksamma företagets namn. Ett varumärke / företags- och organisationsnummer kan kombineras med en logo, som oftast är ett visuellt element, som representerar ditt företag och företagets bransch. Ett varumärke används oftast också som en profilbild i sociala medier eller som ett kännetecken för företagets webbplats (favicon).
En logo är mycket viktigt del av ditt företag/varumärke, därför bör du se till att den är designad med hög kvalitet och att den fungerar på alla nödvändiga platser. En professionell logotyp har kraft och hjälper dig att sticka ut från konkurrenterna. I samband med logodesignen lönar det sig att även utarbeta företagets grafiska manual, enligt vilka allt material, t.ex. som visitkort, broschyrer, hemsidor etc. Planeras. Den grafiska manualen innehåller åtminstone en logo och eventuella varumärket, samt deras bruksanvisningar, typsnitt och färger. I det bredare sammanhanget planeras även koncernspråk, de använda bildernas visualitet, slogan och många andra detaljer.
Logodesignen är bra att överlåta till de professionella. En expert som är insatt i saken, vet hur man designar din logo så att den är användbar var som helst. Vi, vid Creamedia har designat över 300 logon och företagsprofiler, dvs. Grafisk manual. Professionellt designade logon, varumärken och grafiska manualer hittar du hos oss!
Ta kontakt i Mats (mats.auren@creamedia.fi) eller i Olli (olli.ilmanen@creamedia.fi)