Näetkö usein brändejä tai yrityksiä ilman omaa logoa? — Etkö? Se johtuu luonnollisesti siitä, ettei niitä juuri ole.
Yrityksesi tai brändisi logo vaikuttaa voimakkaasti ensivaikutelmaan, jonka annat. Hyvä logo erottuu joukosta ja se jää mieleen. Logollasi on suuri merkitys siihen, miten asiakkaasi kokevat yrityksesi/brändisi.
Mitä logon suunnittelussa tulee huomioida?
Logosuunnittelussa täytyy ihan ensimmäisenä ottaa huomioon yrityksesi toimiala ja identiteetti. Mitä haluat logollasi viestiä? Asiantuntijuutta, empatiaa, taitoja vai tyyliä? Logon visuaalisen ilmeen tehtävänä on tuoda esille yrityksesi persoonallisuus ja välittää haluttua mielikuvaa. Värit, muodot, sanat ja elementit viestivät kaikki jotakin. Suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon se, että logosi tulee olla toimiva erilaisissa paikoissa, niin postimerkin kokoisena, kuin esimerkiksi bussin kyljessä.
Logoa suunnitellessa on hyvä tutustua muiden saman alan toimijoihin ja heidän logoihinsa. Millaisesta tyylistä itse pidät ja mistä et? Lisäksi pitää varmistaa, ettei samanlaista logoa ole jo olemassa jollakin muulla ja ettei se ole esimerkiksi liian samanlainen jonkun toisen saman alan toimijan kanssa. Logon pitää toimia ja olla tarpeen niin vaatiessa myös muokattavissa esimerkiksi somekanavien profiilikuviin. Yhteneväisyys kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa on kaiken a ja o. Logo on yksi osa kokonaisuutta. Lisäksi tulee miettiä yrityksesi muitakin elementtejä, kuten fontit, värit, kuvatyylit, mahdollinen slogan, puhetyyli jne. Kaikki nämä yhdessä kertovat yrityksesi tarinaa.
Logo vai liikemerkki?
Usein keskusteluissa nämä kaksi asiaa menevät sekaisin. Logo on yrityksen nimi ja sen pääpaino on useimmiten fontissa ja sen vahvuus piilee yksinkertaisuudessa. Logon tulee kiinnittää huomio välittömästi yrityksen nimeen. Logoon voidaan yhdistää liikemerkki / yrityksen tunnus, joka on usein jokin visuaalinen elementti, mikä ilmentää yritystäsi ja yrityksen toimialaa. Liikemerkkiä käytetään usein myös esimerkiksi somen profiilikuvissa tai yrityksen nettisivujen tunnisteena (favicon).
Logo on siis hyvin olennainen osa yritystäsi/brändiäsi, joten kannattaa varmistaa, että se on suunniteltu laadukkaasti ja niin, että se toimii kaikissa tarvittavissa paikoissa. Ammattimaisella logolla on voimaa ja se auttaa sinua erottumaan kilpailijoistasi. Logosuunnittelun yhteydessä kannattaa laatia myös yrityksen graafinen ohjeistus, jonka mukaan kaikki materiaalit esim. Käyntikortit, esitteet, verkkosivut jne. Suunnitellaan. Graafinen ohjeistus pitää sisällään minimissään logon ja mahdollisesti käytettävän liikemerkin sekä niiden käyttöohjeet, fontin (kirjasintyylin) ja värit. Laajemmassa kokonaisuudessa suunnitellaan myös puhetyyli, käytettävien kuvien visuaalisuus, slogan ja monta muuta yksityiskohtaa.
Logosuunnittelu kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Asiaan perehtynyt asiantuntija osaa suunnitella logosi niin, että se on varmasti käyttökelpoinen paikassa kuin paikassa. Meillä Creamediassa on suunniteltu yli 300 logoa ja yritysilmettä, eli graafista ohjeistusta. Ammattimaisesti suunnitellut logot, liikemerkit ja graafiset ohjeistukset löydät meiltä!
Ota yhteyttä Matsiin (mats.auren@creamedia.fi) tai Olliin (olli.ilmanen@creamedia.fi)