Vilka är trenderna inom marknadsföring på sociala medier år 2022? Vilka metoder ska du välja för ditt egna arbete och i vilken stil når du dina egna drömkunder?
Dyk in för att ta en titt på fem av årets marknadsföringstrender!
1. Ekologiskhet är trendigt
År 2022 kretsar ekologi och etik på människornas läppar och inom marknadsföringstrenderna. Konsumenterna är intresserade av inhemska och ekologiska material, etiskt ursprung och återvinningsbara material och förpackningar. När man talar om ämnet bör man se till att ord också är handlingar, greenwashing bör undvikas. De återvinnbara förpackningarna gör inte ditt företag till ekologist, om produkterna tillverkas under oetiska förhållanden och förs till landet från andra sidan av jorden.
2. Influencer marketing
Marknadsföringen inom sociala medier, som marknadsföring i allmänhet talar äktheten. I dagens läge litar konsumenterna mer på företagen själva mer än kundernas åsikter och vill ha något att identifiera sig med.
På grund av detta kommer inte influencer marketing rinna ut i sanden i år heller. Kommersiella samarbeten med framför allt mikroinfluencers kommer att öka, vilket beror på deras väl engagerade supporters.
Enligt Meltwater Klear ökade de sponsorerade innehållen med nästan 27% under år 2021, och siffran förutspås att öka allt mer i år.
3. Live shopping
Tack vare influencer marketing har live shopping tagit sin plats inom marknadsföringstrenderna i sociala medier. Liveshopping är en livesändning på till exempel Instagram eller TikTok, där online shopping bedrivs av en host, (oftast en influencer eller en kändis) med produkter som rekommenderas av hen. I sändningarna kan du dela med dig av styling tips, fråga om storlekar eller bara chatta med hostarna via kommentarer. Under live shopping finns det oftast en giltig rabattkod, som går till den annonserade webbutiken under hela sändningen. Under Coronapandemin blev liveshopping allt vanligare och flera näthandlare har sett goda resultat när de gjort beställningar under livesändningar.
Konsumenterna uppskattar enkelheten med att handla online, därför är det lönsamt för en nätbutiksentreprenör att göra det mesta av det och sätta produkterna till salu även i butiken på instagram-sidan.
4. Videomarknadsföring och ljudannonsering
I dagensläge älskar människor att konsumera videomaterial, om det pratade vi redan om i vårt förra inlägg. TikTok och Instagram Reels videor når en ännu större publik och därför har det konstaterats att videoinnehåll på sociala medier samlar uppskattningsvis 1200% fler delningar än enbart bilder. Baserat på detta kan vi därför konstatera att i dagensläge, de bästa marknadsföringskampanjerna och organiska publikationerna förverkligas med kraften av videor. Kom ihåg att autenticitet och förmågan att identifiera sig, tilltalar. Konsumenterna vill inte ha effekter som på film.
Som en ny trend i år med hoppar även ljudet. Podcastas konsumeras en hel del och med pandemin har deras popularitet bara ökat. Starta din egen podcast eller marknadsför ditt företag på ämnesrelaterade podcaster. Den sociala ljudtrenden har också tagit fart i och med lanseringen av Clubhouse. Flera av sociala mediers kanaler publicerade nya ljudfunktioner på sina plattformar efter att Clubhouse blev en omedelbar hit på sociala medier. Bl.a. i Facebook publicerades liveljudrum i Juni år 2021.
5. Organisk marknadsföring
Tredjepartscookies från åren 2022–2023 håller på att försvinna och på grund av detta kommer betald annonsering att bli svårare. Här är anledningen till varför företagen borde vara mer aktiva inom organisk marknadsföring och de egna sociala medierna bör uppdateras flitigt och konsekvent.
Genom detta får företagens egna kundregister ett större mervärde och på så sätt kan exempelvis e‑postmarknadsföring i framtiden vara ett mycket effektivt sätt att nå din egna målgrupp.
Sammanfattning
Den digitala marknadsföringen förändras hela tiden och trenderna bör följas för att hållas på ytan. Genom att acceptera ständig förändring och leva med den, är det så du kan stärka ditt eget företags digitala marknadsföringsstrategi. Genom att utnyttja 2022 trenderna, kan du uppnå bättre resultat.