Marknadsföringsbudgetering bör alltid baseras på förståelse för vilka kanaler din målgrupp vistas vid.
Användningen av online applikationer fortsätter att växa, och de förändrade situationer som upplevts under de senaste åren har drivit och fortsätter att driva allt fler människor att konsumera online innehåll.
Sociala medier är en väsentlig del av vårt vardagliga liv, vare sig du ville det eller inte. Sociala medier är även i en anmärkningsvärd roll inom företagens marknadsföring. Karaktärerna på sociala medier förändras, antalet applikationer växer och plattformarna utvecklas vilket leder till att kanalspecifika antal engagemang också förändras.
En översikt över marknadsföring i sociala medier
Sociala mediers utgifter för reklam förutspås stiga till mer än 173 miljarder dollar över hela världen i år. Enbart uppskattningsvis 24,35 miljarder dollar (20,1% av all reklam) investeras i videoreklam, som inkluderar Instagram reels samt TikTok.
Konsumtionen av videor upplevde ett enormt språng i början av coronaviruset, och deras konsumtion fortsätter att växa kraftigt. I dagens läge garanterar videor den allra bästa synligheten, men bara en video gör dig inte lycklig. Konkurrensen om mottagarnas tid växer och blir tightare hela tiden. Ansvariga för sociala medier bör vara kreativa och idérika, kvalitet ersätter kvantitet. Väl planerat och högkvalitativt arbete tar tid. Det är helt annat att posta en trevlig sommar inlägg till ditt privata konto än att göra marknadsföring för ett företag på sociala medier. Tro det eller ej, men med alla komplikationer tar det lätt upp till en dryg timme att dela upp inlägg i tre kanaler.
TikTok har meddelat sitt mål att tredubbla sina annonsintäkter i år — från 4 miljarder dollar till 12 dollar. Detta kommer sannolikt att bli mycket framgångsrikt, TikTok har redan varit en av de mest nedladdade applikationerna i världen sedan år 2020. Om din målgrupp hittas från denna applikation, lönar det säg att fundera över strategin. Innehållsproduktion till TikTok, om någonstans, kräver tid och ansträngning. Dessutom är det värt att vara “inne” i kanalen så att säga och hänga med vad som sker, till exempel olika utmaningar. Det här är orsaken till att varför vi inte rekommenderar att övergå marknadsföring till denna plattform förrän målen är tydligt definierade och tillgängliga resurser finns tillräckligt.
Facebook är fortfarande det mest använda sociala medieforumet i världen.
Instagrams annonsräckvidd passerade Facebook år 2021. Instagrams annonsräckvidd växte till 21%, och totalt sett har kanalens annonsräckvidd vuxit med över 60% under de senaste två åren. Vi rekommenderar stakrt att ta i användning Instagram till marknadsföring.
Det är ändå viktigt att vara medveten om att Facebook fortfarande är världens mest använda sociala medieforumet. Marknadsföringsmässigt innebär det att bara närvaron på Facebook är oerhört viktigt.
Google anses vara kungen av konverteringar, men så är inte fallet. Googles konverteringar är endast 3,46%, Facebooks konverteringar är hela 9,21%. Facebook är verkligen den mest konverterade reklamplattformen, vilket delvis förklarar Facebooks enorma reklamintäkter. Ifall resurserna endast räcker till en kanal, så rekommenderar vi att välja Facebook.
Vad sägs om twitter och linkedin?
Twitter verkar sväva på något skakiga grunder för tillfället. Twitters tillväxt har varit den långsammaste på sex år och kvartal, och i januari-mars 2022 gjorde Twitter 128 miljoner rörelseförlust. Twitters balans har vinglat bl.a. den frysta köpprocessen med Elon Musk. Genom Twitter får man oftast bra synlighet och till exempel media hänvisar oftast till Twitter konversationer. Vid det här laget kan det dock vara bra att ta time-out och följa i vilken riktning marknadsföringen utvecklas på TikTok.
Marknadsföring på LinkedIn fungerar vanligtvis ifall du riktar dig mot B2B kunder i synnerhet. Plattformens reklamintäkter har ökat årligen med cirka en biljon dollar över hela världen, och den uppåtgående trenden verkar fortsätta. LinkedIn är den fjärde mest använda plattformen för betald reklam och det uppskattas att tills år 2026 har dess reklamintäkter stigit till 7,7 biljoner från nuvarande 4,4 biljoner dollar. Det lönar sig att övervaka LinkedIns kostnadseffektivitet och jämföra effektiviteten av reklam med andra tillgängliga reklamkanaler.
Vad hörs till Pinterest och Snapchat?
Annonsering når relativt bra på Snapchat, men det görs allt färre för varje år. Anledningen ses vara den starka tillväxten av andra video applikationer, som TikTok och Instagram Reels, och den större publiken de når. Betald reklam på Pinterest rör sig i slutet av sociala mediekanaler, och överraskande nog använder inte mindre än 21% av företagen det fortfarande i sina val av marknadsföringskanaler. Anledningen kan vara den att marknadsföringskampanjer kan verka krångliga på Pinterest och därför är det inte många som har hittat det ännu. Men vem vet, Pinterest kan fortfarande överraska och pressa sig själv till ytan, till exempel 2021 ökade dess intäkter till 847 miljoner dollar, jämfört med 706 miljoner föregående år.
Vad lönar det sig att göra nu?
Det är viktigt att vara medveten om att det krävs en marknadsföringsbudget för sociala medier och att det man gör ska vara planerat, målmedvetet och långsiktigt. Här bjuds det inte heler några gratis luncher. De plattformar som fungerar bäst är för närvarande den mest använda Facebook i världen, samt Instagram, TikTok och LinkedIn. Bäst resultat uppnås förmodligen med videoinnehåll, men ren bildreklam går absolut inte åt skogen
Om du vill ha något planerat och du är redo att investera i marknadsföring i sociala medier, erbjuder vi gärna vår expertis och kunskap för konceptualisering av marknadsföring i sociala medier, strategi och budgetering.
Fråga mer och skicka en kontaktförfrågan till info@creamedia.fi