Markkinoinnin budjetoinnin pohjana tulee aina olla käsitys siitä, missä kanavissa oma kohdeyleisö viettää aikaansa.
Verkkosovellusten käyttö jatkaa kasvuaan ja viimeisten vuosien aikana koetut muuttuneet tilanteet ovat ajaneet ja ajavat yhä entistä enemmän ihmiset kuluttamaan verkkosisältöjä.
Sosiaalinen media on olennainen osa jokapäiväistä elämäämme, halusit sitä tai et. Sosiaalinen media on myös merkittävässä roolissa yritysten markkinoinnissa. Sosiaalisen median luonne muuttuu, sovellusten määrä kasvaa ja alustat kehittyvät, mikä johtaa siihen, että myös kanavakohtaiset sitoutumisen määrät muuttuvat.
Katsaus markkinointiin sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median mainosmenojen ennustetaan nousevan maailmanlaajuisesti tänä vuonna jo yli 173 miljardiin dollariin. Arviolta pelkästään 24,35 miljardia dollaria (20,1 % kaikesta mainonnasta) panostetaan videomainontaan, joka kattaa Instagram reelsin sekä TikTokin.
Videoiden kulutus koki valtavan harppauksen koronan alkaessa ja niiden kulutus jatkaa edelleen vahvaa kasvuaan. Tällä hetkellä videot takaavat parhaan näkyvyyden, mutta pelkkä video ei vielä autuaaksi tee. Kilpailu vastaanottajien ajasta kasvaa ja kiristyy koko ajan. Sosiaalisen median vastuuhenkilöiden tulee olla luovia ja idearikkaita, laatu korvaa määrän. Suunnitelmallinen ja laadukas tekeminen vaatii aikaa. On aivan eri asia laittaa omalle tilille kiva kesäpostaus, kuin tehdä yritykselle markkinointia sosiaalisessa mediassa. Uskokaa tai älkää, mutta kaikkine kommervenkkeineen yhden postauksen jakaminen kolmeen kanavaan vie helposti jopa reilun tunnin.
TikTok on ilmoittanut tavoitteekseen kolminkertaistaa mainostulonsa tänä vuonna — 4:stä miljardista 12 miljardiin. Tämän uumoillaan hyvinkin onnistuvan, TikTok on jo vuodesta 2020 ollut maailman ladatuimpia sovelluksia. Jos kohderyhmäsi löytyy tästä sovelluksesta, kannattaa alkaa miettimään strategiaa. Sisällöntuotanto TikTokiin, jos minne, vaatii aikaa ja panostusta. Lisäksi kannattaa olla kanavassa niin sanotusti ”sisällä” ja pysyä mukana siellä tapahtuvassa, esimerkiksi erilaisissa haasteissa. Tästä syystä emme voi suositella siirtymistä markkinoimaan täällä, ennen kuin tavoitteet ovat selkeästi määriteltyjä ja resursseja on käytettävissä riittävästi.
Facebook on edelleen maailman eniten käytetty sosiaalisen median foorumi
Instagramin mainonnan tavoittavuus ohitti Facebookin vuonna 2021. Instagramin mainonnan tavoittavuus kasvoi 21 prosenttiin ja kaiken kaikkiaan kanavan mainonnan tavoittavuus on kasvanut yli 60 % viimeisten kahden vuoden aikana. Instatgramin mukaan ottoa markkinoinnin valikkoon suosittelemme lämpimästi.
On kuitenkin tärkeää tiedostaa se, että Facebook on edelleenkin maailman eniten käytetty sosiaalisen median foorumi. Markkinoinnin kannalta tämä tarkoittaa sitä, että jo pelkkä läsnäolo Facebookissa on ensiarvoisen tärkeää.
Googlea pidetään konversioiden kuninkaana, mutta näin ei kuitenkaan ole. Googlen konversiot ovat vain 3,46 %, Facebookilla konversiot ovat peräti 9,21 %. Facebook onkin parhaiten korkeimmin konvertoituva mainosalusta, mikä osaltaan selittää Facebookin massiiviset mainostulot. Mikäli voimavarat riittävät ainoastaan yhteen kanavaan, niin sanoisimme, että valinta kannattaa kohdistaa Facebookiin.
Entä sitten Twitter ja LinkedIn?
Twitter näyttäisi tällä hetkellä leijuvan hieman hatarilla perustuksilla. Twitterin kasvu on ollut hitainta kuuteen vuosi neljännekseen ja tammi-maaliskuussa 2022 Twitter teki 128 milj. dollaria liiketappiota. Twitterin tasapainoa on horjuttanut muun muuassa jäissä oleva ostoprosessi Elon Muskin kanssa. Twitterin kautta saa yleensä hyvää näkyvyyttä ja esimerkiksi mediat viittaavat usein juuri Twitter ‑keskusteluihin. Tässä kohtaa on kuitenkin ehkä hyvä ottaa aikalisä ja seurata sitä, mihin suuntaan markkinointi Twitterissä kehittyy.
LinkedInissä markkinointi yleensä toimii, jos tavoittelet etenkin B2B-asiakkaita. Alustan mainostulot ovat maailmanlaajuisesti nousseet vuosittain noin yhden biljoonan dollarin verran ja nousujohde näyttäisi jatkuvan. LinkedIn on neljänneksi käytetyin alusta maksetun mainonnan tekemisessä ja vuoteen 2026 mennessä sen mainostulojen on arveltu nousseen jo 7.7 biljoonaan nykyisestä 4.4 biljoonasta dollarista. LinkedInin kustannustehokkuutta kannattaa kuitenkin tarkkailla ja verrata mainonnan toimivuutta muihin käytettävissä oleviin mainoskanaviin.
Mitä kuuluu Pinterestille ja Snapchatille?
Snapchatissä mainonta tavoittaa suhteellisen hyvin, mutta vuosi vuodelta sitä tehdään vähemmän. Syynä nähdään muiden videosovellusten, kuten TikTokin ja Instargam Reelsin vahva kasvu sekä niiden tavoittamat suuremmat yleisöt.
Pinterestissä maksettu mainonta liikkuu sosiaalisen median kanavien häntäpäässä ja yllättäin kyllä, peräti 21 % yrityksistä kuitenkin käyttää sitä markkinoinnin kanavavalikoimissaan. Syynä voi olla ehkä se, että markkinointikampanjoiden tekeminen saattaa tuntua hankalalta Pinterestissä ja siksi sitä ei vieläkään ole kovin moni löytänyt. Mutta, kuka tietää, Pinterest saattaa vielä yllättää ja ponnistaa itsensä pinnalle, esimerkiksi vuonna 2021 sen liikevaihto kasvoi merkittävästi 847 miljoonaan dollariin, kun se edellisenä vuonna oli 706 miljoonaa.
Mitä nyt sitten kannattaisi tehdä?
On tärkeää tiedostaa se, että sosiaaliseen mediaan vaaditaan markkinointibudjetti ja tekemisen tulee olla suunnitelmallista, määrätietoista ja pitkäjänteistä. Ilmaisia lounaita ei täälläkään ole tarjolla. Parhaiten toimivat alustat ovat tällä hetkellä maailman eniten käytetty Facebook sekä Instagram, TikTok ja LinkedIn. Parhaita tuloksia todennäköisesti saavutetaan videosisällöillä, mutta ei puhdas kuvamainontakaan metsään mene!
Jos kaipaat suunnitelmallista tekemistä ja olet valmis panostamaan sosiaalisen median markkinointiin, niin tarjoamme mielellämme asiantuntemustamme ja osaamistamme sosiaalisen median markkinoinnin konseptointiin, strategiaan ja budjetointiin.
Kysy lisää ja laita yhteydenottopyyntö info@creamedia.fi