Efter starten av år 2023 är det dags att slipa i skick, strategierna inom sociala medier. För att lyckas, lönar det sig att ta hänsyn till reklamtrenderna på sociala medier under det kommande året, som diskuteras mycket. För att underlätta saker, har vi samlat och sammanställt några av de mest omtalade förutsägelserna i den här artikeln.
Dessa förutspådda trender i sociala medier kan du använda som en riktlinje för din strategi under de kommande 12 månaderna. Det är ändå viktigt att komma ihåg att alla alternativ är eventuellt inte passande för ditt företag. Sammanställ den här listan baserat på dina egna sociala mediemål, din publik och dina affärsmål.
Var ansvarsfull och transparent
Det är stort press på företagen, t.ex. när det gäller ansvar. I dagens läge förväntar sig kunderna fullständig transparens och falska nyheter och greenwashing får ännu starkare motreaktioner från mottagarna av meddelandet. Människornas förväntningar har stigit och företagen förväntas ofta ta en offentlig ställning till sin bransch och till ämnen som rör samhället och till vilken typ av värderingar de själva följer och anser är acceptabla. Det här beräknas vara en ännu växande trend i sociala medier år 2023.
Ben & Jerry’s är b.l.a. ett anmärkningsvärt exempel på ett varumärke, som ingriper i globala frågor. De använder sin röst i sociala medier för att belysa och ta ställning i politiska och samhällsfrågor, från polisarbete till rasism och kvinnors rättigheter.
Hur gör du det?
Berätta bakom kulisserna, hur din produkt tillverkas, hur ditt företag tar ställning till olika hållbarhetsprojekt eller hur ni tar hand om anställda eller t.ex. om arbetssäkerheten och arbetsvälbefinnande. Var heller inte rädd att ta ställning i viktiga frågor.
Skapa multisensoriskt media
Multisensoriska sociala medier uppskattas också vara en av de viktigaste trenderna år 2023. Multisensoriska medier innebär att kombinera olika format, såsom ljud, video och text. Det här hjälper till att ge nya och mer övertygande upplevelser tillanvändare av sociala medier. Till exempel kan du lägga till musik till stillbilder på Instagram.
Hur gör du det?
Redigera ditt innehåll med att lägga till ljud, GIF-bilder, musik och bildtexter. Skapa en reelse, vart du gör en voiceover, lägg till text i din TikTok-video, posta i din story en fråga och i dina Instagram-bilder lämplig musik. Dessa är utmärkta sätt att implementera multisensoriska sociala medier. Kom ihåg att använda emoijs, de ökar intresset i texten. Ett tips är att ta reda på vad emoijn betyder.
Videor, videor och videor
Speciellt korta sådana. Det går inte att tala om trenderna i sociala medier utan att nämna korta video innehåll. Vi förutspår att korta video innehåll åtminstone kommer att behålla sin popularitet eller mer sannolikt är att populariteten stiger ännu mer. Det är förväntat, att populariteten för korta videor kommer att växa som mest år 2023. Orsaken till, varför den formen av marknadsföring är den mest effektiva och har den högsta avkastningen. Konkurrensen av användarna är hård på olika medieplattformar, TikTok är redan nu särskilt populärt bland ungdomar och användningen stiger konstant, det kan till och med hända att TikTok kan bli det främsta nätverket för sociala medier i framtiden.
Hur gör du det?
Precis som förra året, lönar det sig att utnyttja videor i sociala medier. Exempelvis har Instagrams algoritmer nyligen gynnat videor, men nu har det rapporterats att Instagram också kommer att börja värdera stillbilder mer än förra året. Videorna har iallafall kommit för att stanna. Många sociala medieplattformar strävar att göra videotextning till standardalternativet, så det lönar sig att inkludera detta i din videostrategi för 2023.
Kom ihåg SEO-optimering
Skärpningen av dataskyddslagar och cookie ändringar gör betald reklam ännu svårare än vad det redan är. Det är därför nyckelordssökning och SEO står i centrum. Vi tror att sökmotoroptimering kommer att vara en av trenderna.
Hur gör du det?
Inkludera nyckelord till varje inlägg på sociala medier och i dina bloggtexter. Odla dem även på dina andra nätsidor och i din Instagram profils biografi. Nu om senast är det ett bra tillfälle att göra sökordsforskning och att göra en lista över de bästa hashtags och nyckelord att använda och se till att din webbplats SEO-optimering är i skick.
Sociala medier är som vilda västern — de utvecklas ständigt.
Alla knep fungerar inte åt alla och alla behöver inte vara i varenda kanal. Det viktigaste är att välja sina sociala medie-kanaler på basen av sina egna resurser och kunnighet, steg för steg om det behövs. Med att pröva och följa analyser kan du få reda på vilken typ av saker som talar till de personer du riktar dig till.