Vuoden 2023 alettua, on aika hioa myös sosiaalisen median strategiat timanttiseen kuntoon. Tässä onnistuaksesi, kannattaa ottaa huomioon tulevan vuoden some-mainonnan trendit, joista käydäänkin paljon keskustelua. Helpottaaksemme asiaa, kokosimme ja tiivistimme muutaman puhutuimman ennusteen tähän artikkeliin.
Näitä ennustettuja sosiaalisen median trendejä voit käyttää ohjenuorana strategiassasi seuraavien 12 kuukauden aikana. On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei jokainen vaihtoehto ole välttämättä toimiva juuri sinun yrityksellesi. Kuratoi tätä listaa omien sosiaalisen median tavoitteidesi, yleisösi ja yrityksesi tavoitteiden mukaisesti.
Ole vastuullinen ja läpinäkyvä
Yrityksiin kohdistuu paljon paineita, esimerkiksi koskien vastuullisuutta. Tänään asiakkaatkin odottavat täydellistä läpinäkyvyytä ja väärennetyt uutiset sekä viherpesu saavat entistä voimakkaampia vastareaktioita viestin vastaanottajilta. Ihmisten odotukset ovat kasvaneet ja usein toivotaan yritysten ottavan julkisesti kantaa omaa toimialaa ja yhteiskuntaa koskeviin aiheisiin sekä siihen, millaisia arvoja he itse noudattavat ja pitävät hyväksyttävinä. Tämän onkin arvioitu olevan entisestään kasvava sosiaalisen median trendi vuonna 2023.
Mm. Ben & Jerry’s on huomionarvoinen esimerkki brändistä, joka puuttuu globaaleihin kysymyksiin. Se käyttää ääntään somessa myös valottaakseen ja ottaakseen kantaa poliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin poliisitoiminnasta rasismiin ja naisten oikeuksiin.
Miten sen teet?
Kerro kulissien takaa, miten tuotteesi valmistetaan, miten yrityksesi ottaa osaa erilaisiin kestävyyshankkeeseen tai siihen miten teillä huolehditaan työntekijöistä tai esimerkiksi työturvallisuudesta ja työhyvinvoinnista. Äläkä pelkää ottaa kantaa tärkeisiinkään asioihin.
Tuota moniaistista mediaa
Arvioidaan, myös moniaistisen sosiaalisen median olevan yksi tärkeimmistä vuoden 2023 trendeistä. Moniaistinen media tarkoittaa eri formaattien, kuten äänen, videon ja tekstin yhdistämistä. Tämä auttaa tuomaan sosiaalisen median käyttäjille uusia ja mukaansatempaavampia kokemuksia. Esimerkiksi Instagramissa on mahdollista lisätä musiikkia still-kuviin.
Miten sen teet?
Muokkaa sisältöäsi lisäämällä siihen ääntä, GIF-kuvia, musiikkia ja kuvatekstejä. Luo reels, johon teet voiceoverin, lisää TikTok-videoosi tekstitys, postaa storyysi kysely ja Instagram-kuviisi teemaan sopiva musiikki. Nämä ovat loistavia tapoja ottaa käyttöön moniaistinen sosiaalinen media. Muista käyttää myös emojeita, sillä ne lisäävät tekstiin mielenkiintoa! Vinkkinä tähän kuitenkin se, että kannattaa varmistaa, mitä emoji tarkoittaa.
Videot, videot ja videot
Etenkin lyhyet sellaiset. Sosiaalisen median trendeistä ei voi puhua mainitsematta lyhyitä videosisältöjä. Ennustetaan, että lyhyet videosisällöt vähintäänkin säilyttävät suosionsa tai vielä todennäköisemmin, kasvavat entisestään. On odotettavissa, että lyhyiden videoiden suosio tulee kasvamaan eniten vuonna 2023. Tässä syy, miksi kyseinen markkinointimuoto on tehokkain ja sillä on suurin ROI. Kilpailu käyttäjistä on sosiaalisen median alustoilla kovaa, TikTok on tälläkin hetkellä erityisesti nuorten suosiossa ja sen käyttö kasvaa koko ajan, saattaa jopa olla, että TikTok nousee tulevaisuudessa sosiaalisen median ykkösverkostoksi.
Miten sen teet?
Kuten viime vuonna, niin myös tänä vuonna videoita kannattaa hyödyntää sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Instagramin algoritmit ovat suosineet viime aikoina videoita, tosin nyt on uutisoitu, että Instagram alkaisi arvottamaan myös still ‑kuvia viime vuotista enemmän. Videot nyt jokatapauksessa ovat tulleet jäädäkseen. Monet sosiaalisen median alustat pyrkivät myös tekemään videoiden tekstityksestä oletusvaihtoehdon, joten kannattaa sisällyttää myös tämä vuoden 2023 videostrategiaasi.
Muista SEO-optimointi
Tietosuojalakien kiristyminen ja evästemuutokset vaikeuttavat maksettua mainontaa entistä enemmän. Tästä syystä avainsanahaku ja SEO nousevat keskiöön. Uskomme, että hakukoneoptimointi tulee olemaan yksi trendeistä.
Miten sen teet?
Sisällytä hakusanoja jokaiseen somepostaukseesi ja blogikirjoitukseesi. Viljele niitä myös muualle verkkosivuillesi ja Instagram-profiilisi bioon. Viimeistään nyt on hyvä aika teettää hakusanatutkimus ja laatia lista parhaimmista hashtageista sekä käytettävistä avainsanoista ja varmistaa, että myös verkkosivustosi SEO-optimointi on kunnossa.
Sosiaalinen media on kuin villi länsi — se kehittyy jatkuvasti.
Kaikki keinot eivät sovi kaikille ja kaikkien ei tarvitse olla joka ikisessä kanavassa mukana. Tärkeintä on valita sosiaalisen median kanavat omien resurssien ja kykyjen mukaisesti, tarvittaessa askel kerrallaan. Testaamalla ja seuraamalla analytiikkaa, pääsee kiinni siihen, millainen sisältö ja millaiset asiat juuri sinun tavoittelemisiasi ihmisiä puhuttelevat.