Vuoden 2023 alettua, on aika hioa myös sosiaalisen median strategiat timanttiseen kuntoon. Tässä onnistuaksesi, on syytä ottaa huomioon tulevan vuoden some-mainonnan trendit, joista käydäänkin jo paljon keskustelua. Helpottaaksemme asiaa, kokosimme ja tiivistimme muutaman puhutuimman ennusteen tähän artikkeliin.
Näitä ennustettuja sosiaalisen median trendejä voit käyttää ohjenuorana strategiassasi seuraavien 12 kuukauden aikana. On kuitenkin tärkeää muistaa, että jokainen vaihtoehto ei välttämättä ole paras vaihtoehto juuri sinun brändillesi. Voit kuratoida tätä listaa omien sosiaalisen median tavoitteidesi, yleisösi ja brändisi ydinviestin mukaan.
Ole vastuullinen ja läpinäkyvä
Brändeihin kohdistuu paljon paineita yhteiskunnalta, koskien vastuullisuutta ja heidän omia aatteitaan. Nykyään myös asiakkaat haluavat täydellistä läpinäkyvyyttä. Samaan aikaan sekä väärennetyt uutiset että viherpesu saavat entistä voimakkaampia vastareaktioita kuluttajilta — tämän takia brändien on tehtävä entistä enemmän töitä. Kuluttajat toivovat, että brändit ottavat julkisesti kantaa ympäristöllisiin ja poliittisiin kysymyksiin, sekä siihen, mitä arvoja ja käyttäytymistä ne pitävät hyväksyttävinä. Tämä on kasvava sosiaalisen median trendi vuonna 2023.
Mm. Ben & Jerry’s on huomionarvoinen esimerkki brändistä, joka puuttuu globaaleihin kysymyksiin. Se käyttää ääntään somessa myös valottaakseen ja ottaakseen kantaa poliittisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin poliisitoiminnasta rasismiin ja naisten oikeuksiin.
Miten sen teet?
Kerro kulissien takaa, kuinka tuotteesi valmistetaan, miten yrityksesi osallistuu kestävyyshankkeeseen tai miten huolehdit työntekijöistäsi. Äläkä pelkää ottaa kantaa tärkeisiin asioihin, jotka ovat tärkeitä myös kohdeyleisöllesi.
Tuota moniaistista mediaa
Huhutaan, että myös moniaistinen sosiaalinen media on yksi vuoden 2023 trendeistä. Moniaistinen media tarkoittaa eri formaattien, kuten äänen, videon ja tekstin yhdistämistä. Tämä auttaa tuomaan sosiaalisen median käyttäjille uusia ja mukaansatempaavampia kokemuksia. Esimerkiksi Instagram lanseerasi jonkin aikaa sitten mahdollisuuden lisätä musiikkia still-kuviin.
Miten sen teet?
Muokkaa sisältöäsi lisäämällä siihen ääntä, GIF-kuvia, musiikkia ja kuvatekstejä. Luo reels, johon teet voiceoverin, lisää TikTok-videoosi tekstitys, postaa storyysi kysely ja Instagram-kuviisi teemaan sopiva musiikki. Nämä ovat loistavia tapoja ottaa käyttöön moniaistinen sosiaalinen media, vaikka se tapahtuisikin pienemmässä mittakaavassa. Muista käyttää myös emojeita, sillä ne lisäävät tekstiin mielenkiintoa!
Videot, videot ja videot
Etenkin lyhyet sellaiset. Sosiaalisen median trendeistä ei voi puhua mainitsematta lyhyitä videosisältöjä ja TikTokia. Ennustetaan, että lyhyet videosisällöt vähintäänkin säilyttävät suosionsa tai vielä todennäköisemmin, kasvavat entisestään. On odotettavissa, että lyhyiden videoiden suosio tulee kasvamaan eniten vuonna 2023. Tässä syy, miksi kyseinen markkinointimuoto on tehokkain ja sillä on suurin ROI. Tämä voi siis hyvin enteillä sitä, että TikTokista tulee sosiaalisen median ykkösverkosto.
Miten sen teet?
Kuluvana vuonna — ajattele edelleen video edellä. Varmista, että olet suosituimmilla sosiaalisen median videoalustoilla, kuten Instagramissa (Reels), TikTokissa tai YouTubessa (Shorts) — olipa kyse sitten omasta brändikanavastasi tai yhteistyöstä vaikuttajien kanssa. Monet sosiaalisen median alustat pyrkivät myös tekemään videoiden tekstityksestä oletusvaihtoehdon, joten saattaa olla oleellista sisällyttää myös tämä vuoden 2023 videostrategiaasi.
Muista SEO-optimointi
Tietosuojalakien kiristyminen ja evästemuutokset vaikeuttavat maksettua mainontaa entistä enemmän. Tästä johtuen avainsanahaku ja SEO nousee keskiöön. Voimmeko siis sanoa, että hakukoneoptimointi tulee olemaan yksi trendeistä?
Miten sen teet?
Sisällytä hakusanoja jokaiseen somepostaukseesi ja blogikirjoitukseesi. Viljele niitä myös muualle verkkosivuillesi ja Instagram-profiilisi bioon. Viimeistään nyt on hyvä aika teettää hakusanatutkimus ja laatia lista parhaimmista hashtageista sekä käytettävistä avainsanoista.
Sosiaalinen media on kuin villi länsi — se kehittyy jatkuvasti.
Vaikka uusien ominaisuuksien ilmestyminen ja trendien syntyminen voi olla hämmentävää, voit niiden avulla kokeilla ja huomata, mikä toimii parhaiten juuri sinun yleisöllesi ja tavoitteillesi.
Viimeistään nyt on aika valmistautua vuoteen 2023!