Du kanske har inte registrerat dig på TikTok än, men förmodligen har du hört talas om TikTok.
TikTok har över 500 miljoner aktiva användare per månad, som publicerar innehåll på sina kanaler (videor). I denna artikel kommer vi att berätta kort och gått om vad TikTok handlar om.
TikTok — en applikation, vars popularitet har exploderat under de senaste åren. År 2020 var TikTok den mest nedladdade foto- och videoapplikationen i världen. I Finland har Tiktok månadsvis 1,3 miljoner aktiva användare. TikTok skiljer sig från andra kanaler i sociala medier genom att, användarna inte använder plattformen för att knyta kontakter med varandra, utan för att konsumera innehåll.
Hur fungerar TikTok?
TikTok erbjuder alla användare en blandning av personliga videor via sidan For You, var du hittar en blandning av kontons videor du följer och annat utvalt innehåll som TikTok tror att du kommer att gilla baserat på dess algoritmer. Du kan själv publicera i applikationen videor eller skapa dem i realtid med hjälp av olika verktyg som inspelning, timers etc. Streaming är också möjligt med TikTok live. I applikationen kan du alltså kolla samt skapa videor.
Hur kan varumärken dra nytta av TikTok?
Tack vare TikToks snabba tillväxt och växande popularitet, har många varumärken insett TikToks potential som marknadsföringskanal. Flera varumärken har dragit nytta av tekniker, t.ex. olika TikTok-utmaningar- och tävlingar, vars mål är att få användarna att producera innehåll relaterat till varumärket. Hashtags används mer eller mindre på samma sätt som på andra sociala medieplattformar för att främja synlighet och marknadsföring. Influencer marketing på plattformen har också varit mycket populärt.
Målgruppen på TikTok har varit främst unga under 30-år. Med bra innehåll, tack vare algoritmerna är det möjligt att nå målgrupper som annars inte skulle hitta ditt företag.
Hur skapar du bra innehåll?
De första sekunderna i en TikTok-video är allra viktigaste och avgörande. Intresset bör väckas redan i början, eftersom man enkelt kan komma åt nästa video, endast genom att svepa framåt. Att lägga till musik eller sk. Lip sync- ljudspåret till en video är en mycket viktig del när man gör en video. Kreativa och humoristiska idéer väcker bäst uppmärksamhet, och du behöver inte vara en erfaren videokung för att skapa videor. För att lyckas i TikTok världen bör du vara modig. Onödigt begränsade varumärkeslinjer kommer förmodligen endast att kväva inspirationen. För att vara med i TikTok krävs det mod och tillåtelse att avvika från traditionellt varumärkesinnehåll!
De korta videorna ca 9–15 sekunder fungerar bäst, men varumärken har även möjlighet att publicera en minuts långa videor med hjälp av reklamverktyget. Människor vill oftast ha innehåll det går att relatera till, det är därför en fördel om du lyckas skapa ett ansikte för ditt varumärke.
Betald reklam på TikTok
På TikTok finns det möjlighet till betald reklam. Vi här I Finland har tillfälligt endast i bruk In-Feed-annonsering, vilket är också kanalens vanligaste form av reklam. TikToks business center är mycket lik Facebooks Business Manager och i linje med Facebook erbjuder även TikTok till annonsören flera olika alternativ när det gäller mål och annonsformat. Tillgängliga är bl.a. Lead‑, reach- och konverteringsannonsering. Vertikala videor som täcker hela skärmen fungerar bäst i In-Feed annonser, de stoppar på ett sätt användaren mitt i surfandet.
TikTok-reklaam kan riktas på samma sätt som i Facebook; Baserat på åldern, intressen, kön, språk eller plats. I Finland är det för tillfället (våren 2022) endast möjligt att göra nationell annonsering, dvs. att man inte kan rikta sitt budskap t.ex. till ett visst område, som Karleby eller Kalajoki.
I ett Nötskal
För att bli framgångsrik på TikTok, bör innehållsproduktionen alltid vara både strategiskt och konsekvent. Det är viktigt att fokusera på utvalda teman som passar företaget. Välj din nisch och locka din drömpublik till ditt innehåll. Om du inte väljer din målgrupp och ämne noggrant kan slutresultatet bli att ditt innehåll inte talar till någon. Håll dig uppdaterad om vad som är trendigt på TikTok och kom ihåg att använda catchyga bildtexter.
Till Sist
Till sist är det dock bra att komma ihåg att man inte behöver vara överallt. Sociala mediers kanalval bör göras utifrån sina egna mål, tillgängliga resurser och målgrupper. Vi tycker det är en bra idé att ta över kanalerna en i taget. Om flera sociala mediekanaler tas i bruk och resurserna inte räcker till, rinner hela genomförda planen snabbt ut i sanden.
Precis som all annan marknadsföring, kräver även marknadsföring och innehåll på sociala medier idéer, tid och resurser samt planering och euron såklart.