Ehkä et itse vielä ole rekisteröitynyt TikTokiin, mutta todennäköisesti olet kuitenkin kuullut puhuttavan siitä.
TikTokilla on jo yli 500 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää, jotka lataavat kanavalle sisältöä (videoita). Kerromme tässä artikkelissa pähkinänkuoressa siitä, mistä TikTokissa on kysymys.
TikTok — sovellus, jonka suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Vuonna 2020 se oli maailmanlaajuisesti eniten ladattu kuva- ja videosovellus. Suomessa TikTokilla on kuukausittain aktiivisia käyttäjiä 1,3 miljoonaa. TikTok eroaa muista sosiaalisen median kanavista siten, etteivät käyttäjät niinkään päädy alustalle verkostoitumaan, vaan kuluttamaan sisältöjä.
Miten TikTok sitten toimii?
TikTok tarjoaa jokaiselle käyttäjälle henkilökohtaisten videoiden yhdistelmän For You ‑sivun kautta, jossa on sekoitus seuraamiesi tilien videoita ja muuta tarjottua sisältöä, jonka TikTok uskoo algoritmiensa perusteella miellyttävän sinua. Voit itse ladata videoita sovellukseen tai luoda niitä reaaliajassa sovelluksessa erilaisten työkalujen, kuten tallennuksen, ajastimien ym. avulla. Myös suoratoisto on mahdollista TikTok-liven avulla. Sovelluksella voit siis sekä katsoa että luoda videoita.
Miten brändit voivat hyödyntää TikTokia?
TikTokin nopean kasvun ja kasvavan suosion ansiosta monet brändit ovat ymmärtämässä ssen potentiaalin markkinointikanavana. Useat brändit ovatkin hyödyntäneet tekniikoita, kuten erilaisia TikTok-haasteita ja ‑kilpailuja, joiden tavoitteena on saada käyttäjät tuottamaan brändiin liittyvää sisältöä. Hashtageja hyödynnetään enemmän tai vähemmän samalla tavoin, kuin muillakin sosiaalisen median alustoilla näkyvyyden ja markkinoinnin edistämiseksi. Myös vaikuttajamarkkinointi alustalla on ollut hyvinkin suosittua.
TikTokissa kohderyhmänä ovat pääasiassa nuoret alle 30-vuotiaat. Hyvällä sisällöllä on algoritmien ansiosta mahdollista tavoittaa sellaisiakin kohderyhmiä, jotka eivät muuten löytäisi yrityksesi pariin.
Kuinka luoda hyvää sisältöä?
Ensimmäiset sekunnit TikTok ‑videoissa ovat kaikista tärkeimpiä. Mielenkiinto tulee herättää heti alussa, sillä seuraavaan videoon käyttäjät pääsevät helposti, vain pyyhkäisemällä eteenpäin. Musiikin tai ns. lip sync-ääniraidan lisääminen videolle on myös hyvin olennainen osa videon tekemistä. Luovat ja jopa hassuttelevat ideat herättävät parhaiten huomion, eikä TikTok videoita tuottaakseen tarvitse olla kokenut videokonkari. Menestyäkseen TikTokin maailmassa täytyy olla rohkea. Turhan rajoittuneet brändilinjaukset todennäköisesti vain tukahduttavat inspiraation. TikTokissa mukana oleminen vaatii rohkeutta ja lupaa poiketa perinteisestä brändisisällöstä!
Parhaiten toimivat n. 9–15 sekunnin mittaiset lyhyet videot, mutta brändeillä on mahdollista julkaista myös minuutin mittaisia videoita mainostyökalun avulla. Ihmiset kaipaavat sovelluksesta yleensä myös samaistuttavuutta, joten on plussaa, jos pystyt luomaan brändillesi kasvot.
Maksettu mainonta TikTokissa
TikTokissa on mahdollisuus maksettuun mainontaan. Meillä täällä Suomessa on toistaiseksi käytössä vain In-Feed-mainonta, joka on myös kanavan yleisin mainosmuoto. TikTokin Business Center muistuttaa hyvin paljon olemukseltaan Facebookin Business Manageria ja Facebookia mukaillen myös TikTok tarjoaa mainostajalle useita eri vaihtoehtoja tavoitteiden ja mainosmuotojen osalta. Käytettävissä ovat mm: Liidi‑, kattavuus- ja konversiomainontaa. Parhaiten syötemainoksissa (In-Feed) toimivat koko näytön kattavat pystyvideot, niillä suorastaan pysäytetään käyttäjä kesken selailun.
TikTok mainontaa voidaan kohdentaa samaan tapaan kuin Facebookissa; Iän, mielenkiinnonkohteiden, sukupuolen, kielen tai sijainnin perusteella. Meillä täällä Suomessa on tällä hetkellä (kevät 2022) mahdollista tehdä vain valtakunnallista mainontaa, eli et voi kohdistaa viestiäsi esimerkiksi jollekin tietylle alueelle, kuten Kokkolaan tai Kalajoelle.
Pähkinänkuoressa
Jotta menestyisit TikTokissa, tulee sisällöntuotannon olla aina sekä strategista että johdonmukaista. Keskittyminen valittuihin yritykselle sopiviin teemoihin on välttämätöntä. Valitse nichesi ja houkuttele unelmayleisösi sisältöjen pariin. Jos et valitse tarkoin kohdeyleisöäsi ja aihettasi, voi lopputulema olla se, ettei sisältösi puhuttele juuri ketään. Pysy perillä TikTokissa trendaavista aiheista ja muista otsikoida nasevasti!
Lopuksi
Loppuun on hyvä kuitenkin vielä muistuttaa siitä, että joka paikassa ei tarvitse olla. Sosiaalisen median kanavavalinnat tulee tehdä omien tavoitteiden, käytettävissä olevien resurssien sekä kohderyhmien pohjalta. Mielestämme hyvä idea on se, että otetaan kanavat yksi kerrallaan haltuun. Mikäli sosiaalisen median kanavia otetaan käyttöön kerralla useita ja resurssit eivät sitten riitäkään, kuihtuu koko käyttöönottosuunnitelma nopeasti kasaan.
Ihan kuten kaikki muukin markkinointi, myös markkinointi ja sisällöt sosiaalisessa mediassa vaativat ideointia, aikaa ja resursseja sekä suunnitelmallisuutta, euroja unohtamatta.