Digitalisaatio vie printtilehdiltä yhä enemmän jalansijaa. Asiantuntijamme Olli kuitenkin uskaltaa väittää, että nimenomaan harvinaisuus on tänä päivänä printtilehtien vahvuus. Selvitetäänpä hieman lisää, mitä asiakaslehdet oikein pitävät sisällään ja miten ne Creamediassa toteutetaan.
Kuka olet ja kuinka päädyit Creamedialle?
Olen Olli Ilmanen. Työnimikkeeni ovat vaihtuneet vuosien varrella, sillä olen toiminut alalla jo yli 30 vuoden ajan. Aloitin graafisena suunnittelijana, sitten siirryin copywriteriksi ja mainonnan suunnittelijaksi ja nyt olen konseptisuunnittelija. Konseptisuunnittelija tuntuu minulle kaikista luontevimmalta nimikkeeltä, koska se yhdistää sekä visuaalisen että markkinoinnillisen puolen.
Aloitin urani Seinäjoella jo vuonna ‘91, josta muutin Turkuun ja perustin oman pienen mainostoimiston. Toimin siellä kymmenen vuotta, tilanne muuttui, kun perheeseemme syntyi lapsia ja samaan aikaan liikekumppanini muutti Helsinkiin. Olin valinnan edessä — jatkanko työtäni oman yritykseni parissa vai painotanko enemmän perheen ja tukiverkoston merkitystä. Päätös oli lopulta selkeä ja niin muutimme Kokkolaan lähemmäs isovanhempia. Tämän päätöksen myötä päädyin Creamedialle ja sillä tiellä ollaan edelleen. Viime vuoden lokakuussa tuli täyteen 20 vuotta tämän työnantajan palveluksessa.
Näin syntyy printtilehti!
Creamedian palvelut asiakaslehtien toteuttamisessa kattaa muotoja laidasta toiseen. Toteutamme esimerkiksi jäsenlehtiä, yritysten asiakaslehtiä ja asukaslehtiä kaupunkiorganisaatioille. Vaikka kaikki ovatkin perinteisiä printtilehtiä, suurin osa tehdään myös digitaalisessa muodossa käytettäviksi. Asiakkaat saattavat painattaa pienen määrän fyysisiä lehtiä ja lähettää loput vastaanottajille digitaalisesti, mikä onkin erittäin kustannustehokas tapa toteuttaa jakelu.
Printtilehden toteutus alkaa aina ulkoasun suunnittelulla, jossa otamme tietenkin huomioon asiakkaan graafisen ohjeiston, brändikäsikirjat ja muut vastaavat tekijät. Jos asiakkaalla on selkeät ohjeet ja toiveet, noudatamme niitä aina tarkasti. Tämän jälkeen taitamme lehden ja useimmiten vastaamme myös painatuksen alihankinnasta. Tarvittaessa voimme myös hoitaa lehden jakelun asiakkaan toiveiden mukaisesti. Monissa tapauksissa asiakas toimittaa sisältöjä, kuten artikkelit lehteen itse, mutta myös me voimme auttaa sisältöjen tuottamisessa. Tarjoamme palveluja monipuolisesti, pelkästä taittotyöstä aina avaimet käteen ‑palveluun saakka.
Printti vs Digi
Vaikka digitalisaatio vähentää printtilehtien määrää, uskon kuitenkin, asiakaslehtien säilyttävän tulevaisuudessakin oman paikkansa markkinoinnissa ja viestinnässä. Printtilehdet saavat pikemminkin erityisaseman, kun viestintä jatkaa siirtymistään aina vain enemmän digitaaliseen suuntaan. Ajatellaan vaikka sähköposteja: saat niitä päivittäin ja usein ne saattavat päätyä yhdellä napin painalluksella roskakoriin — täysin lukemattomina. Lehdestä näet väkisinkin jotain ja näin sillä on suurempi mahdollisuus kaapata lukijan mielenkiinto. Vaikka printti ja digi eivät ihan suoraan ole verrattavissa, on tämä hyvä esimerkki eroista vaikuttavuuden suhteen.
Printtilehden lukukokemukseen vaikuttaa sen laadukas painaminen ja houkutteleva ulkonäkö, sekä tietysti oikean kohderyhmän huomioiminen. Jos päätetään tehdä printtilehti, se kannattaa tehdä ammattimaisesti ja huolellisesti alusta loppuun saakka, jotta se tuottaa todellista lisäarvoa — muuten se on vain rahan haaskausta.
Millaisia sisältöjä yleensä sisällytetään asiakaslehtiin?
Ihmiset ja heidän tarinansa ovat aina kiinnostavimpia sisältöjä lehdissä. On tärkeää, ettei lehti ole täynnä vain pelkkää omaa mainontaa, sen tulee tarjota myös kevyempää ja viihdyttävämpääkin sisältöä. Ajankohtaiset aiheet, jotka kiinnostavat laajempaa yleisöä, ovat aina hyviä valintoja. Some on vaikuttanut myös siihen, miten ihmiset kuluttavat tietoa, joten pitkiä ja syväluotaavia artikkeleita ei aina välttämättä jakseta lukea. Tästä syystä otsikoiden täytyy olla entistä houkuttelevampia ja pysäyttävämpiä, jotta ne saavat lukijan kiinnostumaan.
Creamedian työnäytteitä asiakaslehdistä löydät täältä.
Kaipaisitko juuri sinä ja yrityksesi apua asiakaslehtien tuottamisessa?
Voit ottaa yhteyttä Olliin, Tiinaan tai Matsiin joko soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.
Olli Ilmanen soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.
Tiina Fors soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.
Mats Aurén soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.