Kannuksessa sijaitseva, kuntoutus- ja hoivapalveluja tarjoava Kitinkannus valitsi Creamedian kumppanikseen markkinoinnin konseptointityöhön. Creamedian tiimin muodostivat konseptisuunnittelija Olli Ilmanen ja asiakkuuspäällikkö Minna Furu.
Taustaa
Kitinkannuksella on pitkä ja merkittävä rooli sotiemme veteraanien kuntouttajana. Yrityksen toiminta on nyt suuressa murroksessa, mikä on synnyttänyt tarpeen tarkentaa kohderyhmämäärittelyjä ja toiminnan painopisteitä – sekä uudistaa markkinointikonsepti ja visuaalinen ilme.
Uuden konseptin tehtävänä on kirkastaa Kitinkannuksen olemassaoloa, vahvistaa strategiaa, sitoa yhteen palvelutarjooma, tukea liiketoiminnallisia tavoitteita sekä puhutella kohderyhmiä. Tavoitteena oli erottuva, uskottava ja kaikilla tasoilla toimiva markkinointikonsepti, joka tukee tavoitetta löytää uutta kassavirtaa sekä houkuttelee eri kohderyhmiä käyttämään ja/tai suosittelemaan yrityksen tarjoamia monipuolisia kuntoutus- ja hoivapalveluja.
Heti ensimmäisestä keskustelusta lähtien tuli tunne, että Minna ymmärtää liiketoimintaamme ja ymmärtää, mikä merkitys markkinoinnilla on eri palveluidemme ja asiakasryhmiemme suhteen. Halusimme osallistaa henkilöstön brändinkonseptin kehittämistyöhön, ja henkilöstöstä muodostettu työryhmä oli innostunut ja sitoutunut projektiin. Koimme, että projekti oli kaikkinensa erittäin onnistunut ja erityisen tyytyväisiä olimme Ollin suunnittelemaan logoon ja konseptin kokonaisuuteen. Lähdemme uudella ilmeellä innokkaana tulevaan vuoteen!
Johanna Rautakoski, Toimitusjohtaja, Kitinkannus
Uusi markkinointinimi
Keskustelimme jo ensimmäisissä asiakaspalavereissamme Kitinkannuksen toimitusjohtaja Johanna Rautakosken sekä työntekijöistä kootun ”parlamentin” kanssa ´markkinointinimen vaihtamisesta, jonka harkitsemiselle ajankohta tuntui luontevalta. Nimiehdotuksen miettimisestä muodostuikin lopulta konseptointityön ensimmäinen vaihe – ja uudesta nimestä lopulta koko konseptin ydin.
Lähtökohdaksi otimme yrityksen historian, palvelutarjonnan sekä sijainnin ja päädyimme lopulta ehdottamaan Kunnas-nimeä. Se kun luo vahvoja positiivisia mielikuvia ja sisältää runsaasti yrityksen toimintaan sopivaa symboliikkaa.
”Kunnas” liittyy vahvasti suomalaisuuteen, on suomenkielinen sekä lyhyt ja ytimekäs. Se pitää sisällään viittauksen yrityksen suurimpaan vahvuuteen eli poikkeuksellisen monipuoliseen palvelukokonaisuuteen: KUNtoutus, Nautinnot eli erilaiset hoidot sekä ASumispalvelut. Pieni muistijälkeä vahvistava sanaleikki ja oivaltamismahdollisuus toteutuu puolestaan Kannus-Kunnas-sanaparin kautta. ”Kunnas” on myös tuttu Karjalan kunnailla ‑laulusta, mikä on puolestaan pieni kunnianosoitus Suomen luonnolle sekä yrityksen historiaan oleellisesti liittyville sotiemme veteraaneille. Sana kuvaa myös yrityksen sijaintia kauniin suomalaisen kangasmetsän siimeksessä ja hieman ympäristöään ylempänä; Wikipedian mukaan ”kunnas” tarkoittaa pientä maankohoumaa.
Asiakas piti nimiehdotuksestamme ja työmme jatkui seuraavaan vaiheeseen eli Kunnas-konseptin jatkojalostamiseen, visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja brändikäsikirjan koostamiseen.
Logo ja graafinen ilme
Kuntoutus- ja hoivakeskus Kunnaksen tekstilogo on yksinkertainen, selkeä ja ajaton. Kahdelle riville jaettu Kunnas-sana tekee logosta kompaktin ja hieman liikemerkkimäisen – jota s‑kirjaimeen integroitu, Kitinkannus-logosta tuttu sydänsymboliikka vielä lisää. Vanhasta logosta on säilytetty myös vihreä väri, jonka sävy on nyt kangasmetsälle tyypillinen ”havunvihreä”.
Logon ylärivistä syntyi idea Kun-alkuisesta, hieman sloganmaisesta otsikointiperiaatteesta, josta esimerkkinä vaikkapa ”Kunnas – kun haluat kuntoutua nopeasti.”
Lisäilmettä tuovana graafisena elementtinä toimii logon s‑kirjain, jonka asiakas itse heti nimesi ”rakkauskoukuksi”. Värimaailmassa on tarjolla neljä pirteää, vuodenaikoja kuvaavaa tehosteväriä. Fontiksi valittiin logon typografiaan istuva, selkeä, ajaton ja riittävästi eri leikkauksia sisältävä ”Roboto”.
Kiitämme kitinkannuslaisia mielenkiintoisesta toimeksiannosta ja erinomaisesti sujuneesta yhteistyöstä sekä toivotamme onnea ja menestystä uuden nimen, markkinointikonseptin sekä visuaalisen nimen alla!