Kansainvälinen Pantone tunnetaan värien asiantuntijayrityksenä. Pantone julkaisee joka vuodelle oman tunnusvärinsä, josta se ennustaa suurta trendiväriä niin tuote- ja graafiseen suunnitteluun, kuin muodin ja sisustuksenkin saralle.
Pantonen väriasiantuntijat ovat valinneet vuoden värin aina vuodesta 1999 lähtien. Vuoden väriin haetaan inspiraatiota laajasti eri aloilta, kuten viihde- ja elokuvateollisuudesta, taiteesta, muodista ja designista sekä matkailusta. Värin valintaan vaikuttavat myös maailmassa vallitseva kulttuuri ja tunnelmat.
Pantonen vuoden väri heijastaa maailman tunnelmia
Pantone valitsee vuoden värin, sillä se uskoo, että värillä on voima vaikuttaa meihin. Väri voi herättää tunteita, luoda mielikuvia ja vaikuttaa käyttäytymiseemme. Vuoden väri ‑ohjelman tavoitteena on auttaa yrityksiä ja kuluttajia ymmärtämään paremmin, millainen voima värillä voi olla.
Väri on yksi tehokkaimmista viestintävälineistä, se on ensimmäinen asia, jonka näemme jo kaukaa. Väri on visuaalinen kieli, jota me kaikki ymmärrämme, väri voi usein myös kertoa sen, mihin sanat eivät pysty. Pantone sanookin haluavansa värien kautta opettaa meille, miten globaalissa kulttuurissamme tapahtuvat asiat ilmaistaan värikielen kautta.
Vuosi 2023 oli Viva Magentan
Viime vuoden väri oli Viva Magenta, joka nimensä mukaan heijasteli purppuraa. Väriä kuvailtiin voimakkaaksi ja voimaannuttavaksi. Viva Magentan sanottiin iloitsevan puhtaasta ilosta sekä rohkaisevan kokeilemaan ja ilmaisemaan itseään.
Tämän vuoden väri on Peach Fuzz
Vuoden 2024 väriksi on valittu pehmeä persikan sävy “Peach Fuzz”. Väri symboloi lämpöä, empatiaa ja yhteyttä. Ehkäpä oletkin jo törmännyt Peach Fuzziin, eli vapaasti suomennettuna ”persikkapörröön”.
Pantonen mukaan tämän vuoden värin inspiraationa olivat erityisesti luonnon elementit, kuten aurinko, maa ja vesi. Inspiraatiota on saatu myös ihmisen kaipuusta lämpöön, myötätuntoon ja yhteyteen toistensa kanssa. Vuoden väri on maanläheinen, lämmin, rauhallinen ja harmoninen.
Pantonen mukaan Peach Fuzz on väri, joka tarjoaa lupauksen rauhallisemmasta tulevaisuudesta — elättelee ehkä toiveita jopa maailmanrauhasta. Se on väri, joka herättää tunteita ja muistoja — saa meidät tuntemaan olomme hyväksi.
Mihin vuoden väri vaikuttaa?
Pantonen valitsema vuoden väri vaikuttaa merkittävästi tulevan vuoden muotiin, sisustukseen ja muotoiluun. Se näkyy uusissa mallistoissa, tuotesuunnittelussa, pakkauksissa ja graafisessa suunnittelussa.
Vuoden väri vaikuttaa laajasti, esimerkiksi viime vuoden väri “Viva Magenta” oli inspiraationa monille uusille elektroniikkalaitteille, kuten älypuhelimille, tietokoneille ja televisioille.
Tälle vuodelle tiedetään ainakin Motorolan lanseeranneen uuden älypuhelimen sävyssä Peach Fuzz. Myös kotimaisen Tikkurilan vuoden väri “Nude in Nizza” heijastelee Pantonen vuoden väriä.