Yrityksen somessa olon syvimmän tarkoituksen voi jakaa kahteen kategoriaan. On niitä, joille some toimii mainosten alustana ja niitä jotka tekevät someen erilaisia sisältöjä kuten videoita ja blogikirjoituksia. Mutta eikö kaikki someen tuutattava materiaali ole loppujen lopuksi samanlaista?
Ei aivan. Omaksi somestrategiakseen voi nimittäin valita jommankumman lähestymistavan. Tai jos oikein hurjaksi heittäytyy, sekoituksen molemmista.
Mutta miten somemainonta ja sisältöjen tuottaminen someen eroavat toisistaan?
Mainonta somessa
Somemainoksilla voidaan käsittää kaikki se materiaali, jonka somenäkyvyydestä on kilahtanut kolikko jonkin kansainvälisen korporaation kassaan. Esimerkiksi sponsoroitu Facebook-postaus tai ennen Youtube-mainosta vilahtava viiden sekunnin pakkokatselu.
Tarkemmin katsottuna somemainos eroaa somesisällöstä siinä, että sen tarkoituksena on saada katsoja ostamaan tai tekemään jotakin.
Sisällöt somessa
Sisällöt taas poikkeavat mainoksista siinä, että niiden avulla ei varsinaisesti yritetä saada vielä kauppoja aikaiseksi. Myynnin sijaan pääajatuksena on saada yrityksen ideologian jakavat ihmiset viettämään aikaa sekä viihtymään yrityksen tuottamien sisältöjen parissa.
Näitä sisältöjä voivat esimerkiksi olla asiantuntija-artikkelit, erilaiset oppaat tai vaikka kuuluisat kissavideot, jos ne siis tukevat mielikuvaa yrityksestä.
20% mainoksia 80% sisältöjä
Jos tavoitteenasi on kerryttää aktiivinen ja sitoutunut someyleisö, joka on valmista kauraa ostamaan tuotteesi, kun aika on oikea, mainoksien ja sisältöjen suhteen tulisi olla 20/80. Eli 20% mainoksia ja 80% sisältöjä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vaikka kuinka mieli tekisi joka ikisessä somepostauksessa myydä yrityksenne tuotetta, ei kannata välttämättä tehdä niin.
Jos tavoitteenasi on kerryttää aktiivinen ja sitoutunut someyleisö, joka on valmista kauraa ostamaan tuotteesi, kun aika on oikea, mainoksien ja sisältöjen suhteen tulisi olla 20/80.
Kannattaa enemmin kertoa huipputuotteenne taustoista: Ketä ovat ne ihmiset, jotka tuotteen ovat suunnitelleet, tai miten maailma on muuttunut sinä aikana, kun yrityksenne on ollut olemassa.
Jos oikein tiukkaa linjaa vedetään, sisältöpostauksista ei kannata edes laittaa linkityksiä omille verkkosivuille.
Kaikki tarvittava kannattaa kertoa somekanavan tarjoaman merkkimäärän rajoissa. Nimittäin aika moni somekanava suosii sellaisia postauksia, jotka pitävät ihmiset selaamassa kyseistä somekanavaa.
Jos aiot lähettää ihmisiä pois somekanavan hellästä huomasta, sinun täytyy olla valmis maksamaan siitä.
Kumpaa somessa kannattaa tehdä – mainontaa vai sisältöjä?
Vastaus riippuu täysin resursseistasi ja tavoitteistasi. Jos sinulla on aikaa ja kykyä toimia aktiivisesti valitsemassasi somekanavassa, erilaisten sisältöjen avulla voit luoda yrityksesi ja asiakkaidesi välille kestävän suhteen, joka konkretisoituu jossain vaiheessa ihan oikeiksi myynneiksi.
Mutta jos sinulla ei ole kiinnostusta eikä sinua huvita sisältöjen tuottaminen, älä ota siitä itsellesi pakkopullaa.
Voit aivan hyvin unohtaa 20/80-säännön ja keskittyä pelkästään mainoksiin. Tällöin esimerkiksi re-targeting-mainokset somessa voivat olla pelastuksesi.
Ota avuksesi re-targeting-mainokset
Re-targeting-mainosten avulla voit esimerkiksi kohdentaa mainoksia somekanavissa henkilöille, jotka ovat käyneet katsomassa verkkosivujasi. Näin mainoksesi näkyvät henkilöille, jotka ovat jollakin tasolla kiinnostuneet yrityksestäsi ja myyntimahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat.
Tietysti tähän tarvitaan liikennettä verkkosivuillesi. Jos verkkosivuillasi ei ole kävijöitä, joudut harkitsemaan joko:
A) pitäisikö sinun sittenkin tehdä myös sisältöjä somekanaviin, joita sponsoroimalla saat liikennettä verkkosivuillesi
B) jotakin toista tapaa verkkosivuliikenteesi varmistamiseksi
Ota yhteyttä ja annamme ideoita siitä, miten yrityksesi somenäkyvyys kannattaa hoitaa? Ota yhteyttä