Onko teidän yrityksessänne käytössä graafinen ohjeistus, vai tehdäänkö markkinointi- ja viestintämateriaali vapaalla kädellä ja jokaisen oman maun mukaan?
Tekijät vaihtuvat ja ideoita pukkaa, yksittäisinä kaikki tuotokset todennäköisesti näyttävät hyviltä, mutta linja tuskin säilyy yhtenäisenä. Kaikilla varmasti löytyy jos jonkinmoisia ideoita. Mutta, mikäli yrityksesi ilme ei ole yhtenäinen, niin ei se ole tunnistettavakaan.
Yrityksen graafisen ohjeistuksen tehtävänä on siis pitää yrityksen ilme yhdenmukaisena ja hallittavana. Ohjeistuksen avulla varmistat, että yrityksesi ilme ja tyyli viestiä säilyy linjakkaana ja pitkällä tähtäimellä siitä tulee vastaanottajien silmissä tunnistettava. Graafisen ohjeistuksen laatiminen on kaiken markkinoinnin kulmakivi. Se kertoo, miten logoa käytetään, mitkä värit ovat sallittuja, mikä fontti missäkin jne. Laajemmassa ohjeistuksessa määritellään myös esimerkiksi puhetyyli ja kuvamaailma.
Erityisen tärkeä työkalu tämä on silloin, kun markkinoinnin tekemistä on ulkoistettu kolmannelle osapuolelle sekä silloin, kun yritykseenne tulee uusia tekijöitä. Jokaisella pitää olla yhteinen käsitys siitä, miltä yrityksen markkinoinnin ja viestinnän tulee olla visuaalisesti. Graafisen ohjeistus määrittää raamit, joiden sisällä luovuutta käytetään. Ohjeistuksen tehtävänä helpottaa markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua.
Graafisen ohjeiston tarkoituksena on antaa tekijöille työkaluja sekä helpottaa visuaalisen ilmeen toteuttamista tavoitteiden mukaisesti. Yrityksen visuaalinen ilme (talotyyli, graafinen ohjeistus) määritellään ja siitä laaditaan käsikirja. Käsikirjassa ohjeistetaan se, miten visuaalista ilmettä toteutetaan markkinoinnin ja viestinnän eri osa-alueilla. Graafinen ohjeistus ei myöskään ole mikään yrityksen sisäinen salaisuus, päinvastoin, joten se kannattaa laittaa helposti saataville esimerkiksi verkkosivustolle, josta ohjeet ovat helposti ja nopeasti saatavissa kuka tahansa niitä tarvitseekaan.
Millainen sitten on hyvä graafinen ohjeisto?
Graafisessa ohjeistuksessa pitäisi olla määriteltynä ainakin perusasiat, jotka ovat yrityksen logo ja sen käyttö, värit ja visuaaliset elementit sekä typografia, eli kirjasintyylit. Lisäksi siihen voidaan lisätä mallit lomakkeistosta, mainoksista, käyntikorteista sekä tänä päivänä tärkeät sosiaalisen median kanavissa käytettävät profiili- ym. kuvat. Nämä edellämainitut elementit muodostavat perusrungon, jolla pärjää jo todella pitkälle.
Laajempaan graafiseen ohjeistukseen määritellään edellä mainittujen lisäksi mm. Slogan, puhetyyli, kuvamaailma, yrityksen tapa viestiä jne. Puhetyyli ja kuvamaailma säilyy tällä keinoin linjakkaana kaikessa markkinoinnin ja viestinnän tekemisessä.
Graafisen ohjeistuksessa tulisi minimissään olla:
- Logo, logolla tarkoitetaan yrityksen kirjoitusasua.
- Logon suoja-alue, eli kuinka lähellä logoa voi olla sijoitettuna eri elementtejä, esimerkiksi kuvaa tai tekstiä.
- Liikemerkki, liikemerkillä tarkoitetaan yrityksen kuvallista symbolia.
- Logon ja liikemerkin käyttö. Miten sitä saa käyttää ja miten ei, mitä versiota käytetään tummalla pohjalla ja mitä versiota vaalealla pohjalla. Miten logoa käytetään yksin, miten liikemerkkiä käytetään yksin tai miten niitä käytetään yhdessä.
- Typografia, eli käytettävät kirjasintyylit. Liittyykö niihin värisääntöjä ja käytetäänkö webissä eri kirjasinta jne
- Värimääritykset — sekä RGB että CMYK tulee määrittää, jotta värit pysyvät samoina. Esimerkiksi keltaista löytyy sadoissa eri sävyissä.
Teenkö itse vai ostanko palvelun mainostoimistolta?
Näitä edellä mainittuja ohjenuoria mukaillen saat rakennettua varsin toimivan graafisen ohjeistuksen yrityksesi käyttöön. Jos homma tuntuu liian monimutkaiselta, aikaa vievältä ja vaikealta, niin aina voit palkata ammattilaisen hommiin. Meillä Creamediassa on osaamista, intoa ja valmiutta laatia yrityksesi graafinen ohjeistus tarpeidesi mukaisesti.