Digitaalinen mainonta, kuten mainonta tällä hetkellä ylipäätään elää jatkuvan muutoksen alla. Verkkomediat ovat tarjonneet tilaa kaupallisille sisällöille jo vuosien ajan. Kaupalliset sisällöt osana medioiden uutisvirtaa ovat natiivimainontaa.
Natiivimainonta on tapa markkinoida omaa palvelua tai tuotteita osana median sisältöä, jolloin se näkyy mediassa hyvin samalla tyylillä, kuin median omatkin sisällöt. Natiiviartikkelit osana markkinoinnin toimenpiteitä ovatkin tehokas tapa löytää omalle viestille lisää uusia lukijoita sekä vahvistaa/rakentaa tunnettuutta, herättää kiinnostusta ja ohjata liikennettä omiin kanaviin, yleisimmin omille verkkosivuille tai viestiä tukevalle kampanjasivustolle.
Natiivimainonta on tällä hetkellä kansainvälisesti mitattuna yksi nopeimmin kasvavista mainosmuodoista, sen on arvioitu kasvavan Suomen markkinoilla samaan tahtiin globaaleiden markkinoiden kanssa. Tässä artikkelissa kerromme tarkemmin natiivimainonnasta.
Natiivimainonta tarjoaa sisällön osalta lähes rajattomat mahdollisuudet
Natiivimainonnan mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, sillä sisältö voi käytännössä olla melkein mitä tahansa, on tärkeää kuitenkin erittäin tärkeää huolehtia siitä, että viesti on sopusoinnussa valitun mediaympäristön kanssa. Natiivimainonnan yhdeksi suurimmista eduista voidaan laskea se, ettei se keskeytä käyttäjän mediankäyttökokemusta esimerkiksi Display-mainonnan tavoin, se ei myöskään “tuputa” mainoslausein tai ostokehoituksin.
Natiivimainonnan avulla mainostaja pääsee hyötymään median auktoriteetista ja uskottavuudesta viestintäkanavana. Näistä syistä johtuen se onkin tehokas keino tavoittaa omalle sisällölle merkittävästi suurempi ja laajempi lukijakunta, kuin mitä omien käytössä olevien kanavien avulla olisi mahdollista saavuttaa.
Natiivimainoksen sisältönä voi olla voi olla mm. artikkeleita, videoita, infografiikkaa, podcasteja, blogikirjoituksia tai sosiaalisen median mainoksia. Tällä hetkellä suurin osa natiivimainonnasta näyttäisi olevan artikkelimuodossa. Hyvin paljon käytetty keino on yrityksen avainhenkilön tai asiantuntijan haastattelu ja sen pohjalta laadittu sisältöartikkeli.
Keskity siihen, kenelle puhut
Natiivimainonta soveltuu työkalupakkiisi parhaiten silloin, kun tavoittelet tietoisuuden tai oman brändin tunnettuuden kasvattamista. Natiivimainonnan keskeisenä tavoitteena on ohjata kohderyhmä hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön pariin, siksi suunnitteluvaiheessa tulee miettiä, kenelle puhutaan, mistä heidät parhaiten tavoittaa, sopiiko mediaympäristö viestiin ja onko sisältö tavoitellun kohderyhmän mielestä riittävän kiinnostavaa ja houkuttelevaa, jotta se halutaan lukea. Kaupallisen sisällön tarjoajana kilpailet vastaanottajan huomiosta median tuottamien omien sisältöjen kanssa, siksi otsikointiin tulisikin kiinnittää erityistä huomiota.
Tämäkin keino harvoin, jos koskaan toimii ainoana markkinointitoimenpiteenä, natiivimainonta sopii parhaiten osaksi monikanavaista markkinointisuunnitelmaa. Saman sisällön voi ja se tuleekin hyödyntää myös muissa kanavissa, esimerkiksi omissa somekanavissa, uutiskirjeessä, verkkosivuston uutisissa, asiakaslehdessä ja niin edelleen.
Milloin puhutaan natiivimainonnasta?
Natiivimainonta ja sisältömarkkinointi kuulostavat osittain samalta, mutta ne ovat kaksi eri asiaa. Natiivimainonta tunnetaan erityisesti digitaalisen markkinoinnin terminä, mutta yhtä lailla natiivimainontaa ovat myös maksetut artikkelit printtimedioissa.
Natiivimainonnasta puhutaan silloin, kun kyseessä on mainostajan maksullinen sisältö, joka näkyy osana median omia sisältöjä. Lain mukaan maksettu mainonta tulee erottaa median omasta sisällöstä, natiivimainonnan tunnistaakin merkinnästä, joka voi olla mainos, kaupallinen yhteistyö tai vastaava, joka selkeästi kertoo lukijalle sen, ettei sisältö ole median tuottamaa. Maksettu sisältö kaupallisessa mediassa on siis natiivimainontaa ja saman sisällön jakaminen yrityksen omissa kanavissa on käytännössä sisältömarkkinointia.
Mitkä ovat suurimpia hyötyjä, joita voit natiivimainonnalla saavuttaa?
- Tavoitat potentiaalisia asiakkaita oman/yrityksesi sosiaalisen median ulkopuolelta.
- Voit kasvattaa oman/yrityksesi somen ja muun median suosiota, natiivimainonnasta on helppo ohjata lukijat yrityksen omien sisältöjen pariin.
- Luotettava mediaympäristö ikäänkuin auktorisoi viestisi.
- Hyvin kirjoitettu artikkeli ja omien verkkosivujesi ulkopuoliset linkit parantavat yrityksesi SEO-optimointia.
- Vahvistat yrityksesi brändiä.
Viisi vinkkiä natiivimainontaan
- Unohda kaupallisuus, keskity mielenkiintoiseen sisältöön.
- Kiinnitä huomiota otsikointiin ja tarjoa selkeä toimintakehoitus.
- Valitse mediaympäristö kohderyhmäsi kiinnostuksen perusteella.
- Luota dataan. Mikä on klikkausprosentti, kuinka kauan artikkelia on luettu, oletko saanut lukijat omalle sivullesi jne.
- Hyödynnä natiiviartikkelin sisältö myös omissa kanavissasi.
Kiinnostuitko? Jutellaan lisää!