Verkkosivut kannattaa päivittää joka vuosi ajan tasalle, niin trendien, standardien, kuin lakisääteisten direktiivienkin kannalta.
Creamedian digituottaja Antti “Aku” Saarenpää, millainen on hyvä verkkosivu?
Mielestäni verkkosivuja rakentaessa on syytä olla nojaamatta liikaa trendeihin, sillä trendit elävät myös verkkosivuilla jatkuvasti. Tänään saatetaan haluta isoja fontteja, rohkeaa typografiaa tai minimalismia ja puolen vuoden päästä kaikki saattaa olla päin vastoin. Hyvät sivut ovat sellaiset, jotka on suunniteltu toiminnallisuus sekä sisältö edellä. Hyvin toimiva sivusto on sellainen, joka esittelee yritystä, mainostaa tuotetta tai tuottaa konversioita. Hyvän toiminnallisuuden lisäksi sivustojen tulee olla myös visuaalisesti houkuttelevia, sillä se on usein ensimmäinen, ellei ainoa asia, jonka ulkopuolinen käyttäjä näkee yrityksestä.
Trendikkyydellä ja ulkoasun ajankohtaisuudella on iso merkitys myös verkkosivujen markkinointipuolella. Näiden avulla voidaan vahvistaa yrityksen asemaa markkinoilla ja luoda tunnettua pohjaa esimerkiksi erilaisten kampanjoiden yhteydessä. Tunnettuus, luottamus ja uskottavuus ovat ratkaisevan tärkeitä asioita mm. asiakkaan päätöksentekoprosessissa, kun mietitään kenen kanssa halutaan tehdä yhteistyötä. Houkuttelevan ulkoasun ohella tulee verkkosivujen täyttää myös tänä päivänä erilaiset lakisääteiset standardit ja direktiivit.
Kerro Aku, mikä on verkkosivujen vuosihuolto?
Verkkosivujen vuosihuolto on suhteellisen uusi käsite.
Usein ajatellaan, että kun sivusto on kerran mainostoimiston kanssa tehty ja uudet sivupohjat koodattu, ei siihen tarvitse koskea seuraavaan kymmeneen vuoteen, mutta eihän se niin mene.
Aku Saarenpää, Creamedian digituottaja
Pelkästään jo verkkosivujen teknisten vaatimusten sekä käyttäjien päätelaitteiden osalta kaikki muuttuu niin tiheästi, että edellä mainitut seikat on hyvä tarkistaa vuosittain.
Nykyajan työkalut sallivat sivustojen ulkoasun muokkausta hyvinkin helposti, joten myös sivuston ilmettä on vaivatonta pitää ajantasalla. Ulkoasua voi pienellä vaivalla muokata trendien mukaiseksi, vaikka asiasisältö pysyy samana. Mm. tämä voidaan tehdä helposti sivujen vuosihuollon yhteydessä. Vuosihuollossa käydään läpi myös sivuston rakennetta ja teknistä puolta; miten se palvelee käyttäjäänsä ja sivuston omistajaa. Vuosihuollolla pidetään huolta siitä, että sivusto pysyy virkeänä ja tarkoitustaan sekä käyttäjäänsä palvelevana.
Verkkosivuja Creamedialla teen pääosin minä, eli tuttavallisemmin Aku. Tehtäviini kuuluvat kaikki verkkosivujen suunnittelusta kehitykseen ja erilaisiin päivityksiin. Hyödynnän työssäni myös paljon muuta osaamistani, johon kuuluu laajaa video- ja ääniosaamista, graafista suunnittelua sekä uudenlaista, erilaista ajattelua.
Creamedialla työskentelyssä parasta on tiimikaverit, joita tapaan toimistolla päivittäin. “Meillä on niiiin hyvä porukka ja hurjan paljon osaamista. Koskaan ei jää minkään kanssa yksin ja kaikessa saa apua”, Aku hehkuttaa
Aku Saarenpää, Creamedian digituottaja
Voitko listata tämän hetken verkkosivutrendejä, joilla voi raikastaa verkkosivuston ilmettä?
Akun lista tämän hetken trendeistä.
- 2000-luvun comeback -> minimalismi mm. tekstipohjaiset sivustot.
- Iso typografia & omat custom-fontit
- Rohkeat väripaletit ja prosenttisävyt
- Ladattava sisältö jonkinlaisen porkkanan takana: esim. “Rekisteröidy uutiskirjeemme vastaanottajaksi ja saat ilmaisen pdf-oppaan”
- Käyttäjäystävällisyys, sisällöt ja ihmiset edellä
- Keveys, videot, interaktiot & animaatiot
P.S. Kannattaa pysyä kuulolla, sillä lanseeraamme pian uuden palvelun jolla voit jättää ajanmukaisuuspähkäilyn alan ammattilaisille! Jos haluat lisää kuulumisiamme, vinkkejä ja oppaita mainontaan ja viestintään, voit tilata uutiskirjeemme tästä. Emme lähetä roskapostia eikä tilaus maksa mitään 🙂