Mats Aurén tekee Creamedialla pakkaussuunnittelua, alalla hän on ollut jo lähes 40 vuotta. Matsin mukaan viime vuosien aikana pakkaussuunnittelussa ovat korostuneet erityisesti kestävyys ja ympäristöystävällisyys sekä älykkäät pakkaukset. Tässä artikkelissa kysymme Matsilta pakkaussuunnittelusta.
Kuka olet ja miten päädyit Creamedialle?
”Olen Mats Aurén, graafinen suunnittelija ja pakkaussuunnittelija. Aloitin urani aikanaan taidekoulusta, työskentelin saman aikaisesti muutaman vuoden myös somistamossa. Myöhemmin aloitin mainosgraafikon opinnot Helsingissä, jonka jälkeen pääsin töihin mainostoimistoon. Viisi vuotta kului mukavasti Helsingin hulinassa, mutta 1988 muutettiin takaisin Pohjanmaalle ja sain töitä Keski-Pohjanmaan Kirjapainon mainososastolta. Vuonna 1990 perustin Creamedian yhdessä Keski-Pohjanmaan Kirjapainon kanssa. Ensimmäiset kymmenen vuotta toimin Creamedian toimitusjohtajana, seitsemän vuotta sitten myin oman osuuteni yrityksestä, mutta mihinkään en lähtenyt, siirryin työntekijäksi Creamediaan. Jatkan näitä hommia niin kauan kun on kivaa.” kertoo Mats.
Kerro urastasi. Kuinka kauan olet työskennellyt graafisena suunnittelijana, ja miten päädyit tekemään pakkaussuunnitelua?
”Olen ollut alalla pitkään, lähes 40 vuotta. Graafisen- ja pakkaussuunnittelun polku lähti käyntiin jo mainoskoulusta, sillä pakkaussuunnittelu kiinnosti minua kaikista eniten. Pakkaussuunnittelu on ehdottomasti niitä minun lempihommia, koska se poikkeaa muista graafisen suunnittelun töistä niin paljon. Pakkaussuunnittelu on kolmiulotteista ja se tekee siitä hyvin mielenkiintoisen. Aloitin pakkaussuunnittelun Creamediassa jo 90 ‑luvun alussa ja ilokseni voin todeta, että saan edelleenkin työskennellä samojen asiakkaiden kanssa.” Mats kertoo.
Miten pakkaussuunnittelua toteutetaan Creamedialla?
” Uuden asiakkaan kanssa pakkaussuunnitteluprosessi aloitetaan aina lähtötilanteen kartoituksella. Suunnittelun lähtökohtana on huomioida kaikki toiveet ja tarpeet, esimerkiksi kohderyhmä pitää kartoittaa tarkasti. Mennään tietysti aina asiakkaan graafisen ilmeen ehdoilla. Vaaditaan paljon luonnostelua ja mallinnuksia sekä lisäksi olen yhteydessä pakkausvalmistajaan rakennesuunnitteluun liittyvissä asioissa. Kun pakkauksen suunnittelu on valmis, siitä tehdään prototyyppi, jonka jälkeen pakkaus on käytännössä valmis tuotantoon. Käyn myös aina paikan päällä katsomassa, miten tuotteen pakkaaminen tuotannossa tapahtuu, esimerkiksi leipomossa. Pakkaussuunnittelussa pitää huomioida monta yksityiskohtaa, kuten vaikkapa logistiikka, eli miten pakkaukset kuljetetaan ja varastoidaan. Tietysti suuri merkitys on myös sillä, onko kyseessä kokonaan uusi pakkaus vai onko kyseessä visuaalinen uudistus. Toisinaan kyseessä voi olla tekninen muutos tuotannossa. Tänä päivänä moni asiakas vaihtaa pakkausmateriaalit biopohjaisiin materiaaleihin, se on oikeastaan jo lähes vaatimus nykyään.”
Pakkaussuunnittelu on psykologinen strategia, jolla tulee voittaa sekä sydämiä että lompakoita
”Sen lisäksi, että pakkaussuunnittelussa tulee ottaa huomioon logistiikka, tilansäästö ja kuljetus, on tärkeää pitää mielessä että pakkaus tulee nähdä mediana, ja se toimii brändin kivijalkana. Pakkaussuunnittelu ei ole ainoastaan visuaalinen kokemus, se on myös psykologinen strategia, jolla pitää voittaa sydämiä ja lompakoita. Ihminen näkee paljon nopeammin kuin lukee tai kuulee; “Pakkauksella on sanaton kieli”. Peräti 2/3 ostopäätöksistä tapahtuu vasta kaupan tuotehyllyllä, jonka takia hyllynäkyvyys ja visuaalisuus ovat tärkeitä. Ihmisten päätöksiin vaikuttavat muoto ja vielä sitäkin enemmän siihen vaikuttaa tuotepakkauksen väri. Pakkauksen värit vaikuttavat mielikuvaan ja laatuun. Sanotaankin, että pakkauksen väri voi vaikuttaa ihmiseen peräti kymmenen metrin päästä, kun taas muoto vaikuttaa vasta viiden metrin etäisyydeltä. Tutkimusten mukaan värin vaikutus lopulliseen valintaan on 70–75% välillä. Tietysti brändi itsessään tekee oman osuutensa. Hyvä pakkaus pitää kiinni brändilupauksesta, hinta-laatu-suhteesta, ja ostetaan mielellään uudestaan.”
Millaisia muutoksia olet huomannut graafisessa suunnittelussa ja pakkaussuunnittelussa viime vuosien aikana?
”Kuten monessa muussakin asiassa, myös pakkaussuunnittelussa kestävyys ja ympäristöystävällisyys ovat selkeässä nousussa, kuluttajatkin vaativat enenevässä määrin ympäristöystävällisyyttä. Markkinoille on tullut paljon myös älykkäitä pakkauksia, millä tarkoitan esimerkiksi QR-koodeja. Älykkäät pakkaukset eivät toki ole mikään uusi asia, ensimmäisiä älykkäitä pakkauksia Suomessa myi Piltti, kannesta pystyi kokeilemaan painamalla, ettei purkkia ole avattu, jos se oli, kannesta ei kuulunut naksahdusta.”
”Digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat vaikuttaneet hyvin paljon pakkaussuunnitteluun. Pakkaus itsessään on media, itse tuotetta pidetään esillä mainonnassa ja digitaalisuus sekä sosiaalinen media ovat avanneet uusia mahdollisuuksia tuotteen esittämiseen. Itseasiassa monelle yritykselle koko imago ja brändi on lähdetty rakentamaan pakkauksen ympärille.” kertoo Mats lopuksi.
Onko sinulla suunnitelmissa pakkauksen uudistaminen tai ehkä täysin uuden tuotteen pakkaussuunnittelu? Ota yhteyttä suoraan Matsiin soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.
Matsin referenssejä pakkausten suunnittelusta pääset katsomaan tarkemmin täältä.