Markkinoinnille asetetut tavoitteet määrittävät sen, mitkä mediat tukevat tavoitetta parhaiten. Ensin tulee miettiä tarkoin se, mitä halutaan saavuttaa ja miksi mainontaa tehdään. Tavoitellaanko tunnettuuden kasvua, halutaanko ylläpitää tunnettuutta ja olla esillä vai pitääkö tuloksia saada aikaan nopealla aikataululla. Onko kyseessä brändimainonta vai taktinen mainonta tai ehkä on tarvetta molemmille yhtä aikaa.
Missä kanavissa kannattaisi markkinoida?
Yksinkertainen kysymys, mutta sitäkin vaikeampi vastata. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Mediasuunnitteluun kannattaa panostaa aikaa ja vaivaa. Missä mediassa se sinulle tärkein kohderyhmä on helpointa ja varminta tavoittaa, onko media kustannustehokas ja mikä on käytettävissä oleva budjetti.
Pääsääntöisesti isoissa medioissa saavutetaan suuret massat ja sitä kautta iso näkyvyys. Rajatut kohderyhmät puolestaan voidaan tavoittaa varsin tehokkaasti esimerkiksi ammattilehtien avulla. Harvoin yksi media riittää, mediamixillä, eli yhdistämällä useita eri medioita, saavutetaan useimmissa tapauksissa parhaat tulokset.
Rajattu budjetti vaatii mediaosaamisen lisäksi luovuutta. Pienelläkin budjetilla on mahdollista tehdä asioita isosti.
Jokaisella medialla on omat etunsa
Eri medioiden vertailu ei ole ihan helppoa hommaa. Jokaisella medialla on omat etunsa ja markkinoinnin onnistuminen on kiinni hyvinkin monesta seikasta. Onnistumisen määrittää median tavoittavuuden ja toimivuuden lisäksi luova toteutus, eli mainonnan sisältö. Kampanjoinnin ajoituskin kannattaa miettiä tarkoin. Usein saman toimialan toimijat ovat kaikki liikkeellä samaan aikaan, jolloin erottautuminen on sekä vaikeampaa että kalliimpaa.
Televisio tavoittaa suuret massat
Suomalaiset katsovat televisiota keskimäärin kolme tuntia päivässä. Se on pitkä aika. Televisiomainonnalla on mahdollista tavoittaa suuret massat sekä nopeasti että tehokkaasti. Kampanjoimalla televisiossa, saatat saada enemmän irti myös muista medioista. Samaa mainosta voit käyttää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jolloin se konvertoi paremmin, koska vastaanottajissa on jo syntynyt muistijälki televisiomainoksen perusteella. Radiomainokseenkin saattaa jäädä herkemmin kiinni, kun asia on jo tuttu television kautta.
Televisiomainontaa voi ostaa tiettyihin aikoihin, kanaviin, ohjelmiin ja kohderyhmiin. Televisiomainonta on myös alueellista, jolloin voit valita kampanjaasi vain itsellesi tärkeän alueen tai mikäli tarvitset valtakunnallista näkyvyyttä, voit painottaa kampanjointiasi tärkeimmille alueillesi.
Radiomainonnan teho perustuu toistoon
Radiomainontaa on mahdollista ostaa sekä valtakunnallisesti että alueellisesti. Kanavatarjonta on laaja ja niiden kohderyhmät vaihtelevat. Radiomainonnan avulla saa mahdollisuuden rakentaa tunnistettava äänibrändi mm. erilaisten äänitehosteiden, puheen ja musiikin avulla. Tunnistettava ääni auttaa vastaanottajaa tunnistamaan mainostettavan tuotteen. Esimerkiksi Buranan musiikin kuullessa, moni yhdistää mainoksen heti oikeaan tuotteeseen. Radio koetaan yleisesti kustannustehokkaana mediana, kun esimerkiksi halutaan pidentää televisiomainonnan kestoa. Radio on toimiva media yksinäänkin. Yksi tunnetuimpia suomalaisia yrityksiä — verkkokauppa.com, lanseerasi yrityksen aikoinaan puhtaasti radiossa.
Ulkomainonta – siellä missä ihmisetkin liikkuvat
Ulkomainonta on paljon muutakin, kuin staattinen juliste tien varressa. Ulkomainonta ei ole kirjaimellisesti pelkästään ulkona, se pitää sisällään laajasti niitä paikkoja, joissa ihmiset liikkuvat. Ulkomainontaan törmää esimerkiksi kauppakeskuksissa, lentokentillä ja laskettelurinteissä. Ulkomainonta on esillä 24/7 ja sen avulla voidaan tavoittaa samat ihmiset monta kertaa päivän aikana, mikä tehostaa muistijäljen saavuttamista.
Ulkomainonta käsittää myös erilaiset promootiot ja tempaukset, erikoisimmissa tapauksisa erilaiset installaatiot. Ulkomainonta promootioiden ja tempausten muodossa antaa mahdollisuuden elämyksellisten markkinointitempausten toteuttamiseen. CocaColan rekka on kiertänyt suomea jo useamman joulun alla ja se onkin yksi hyvä esimerkki elämyksellisestä toteutuksesta. Uutuustuotteiden näytejakelut kaupunkien keskeisillä paikoilla tai kauppakeskuksissa tarjoaa puolestaan mahdollisuuden testata tuotetta, jolloin ostopäätöksen tekeminen kaupan hyllyllä on helpompi – edellyttäen tietenkin, että tuotenäyte on ollut mieleinen.
Sosiaalinen media on kustannustehokas
Sosiaalisen median alustat, kuten esimerkiksi Facebook, Instagram LinkedIn ja YouTube, tarjoavat kattavat ja hyvinkin tarkat kohdentamismahdollisuudet, perustuen käyttäjien kiinnostuksen kohteisiin, käyttäytymiseen ja demografisiin tietoihin. Sosiaalisen median etu on lähes reaaliaikaisuus, jolloin kampanjoita on mahdollista optimoida kampanjan aikana ja niiden suorituskykyä pystyy mittaamaan koko ajan, jopa tuntitasolla. Sosiaalisen median useimmat kanavat ovat myös erittäin kustannustehokkaita, pienelläkin budjetilla voi saada näkyviä tuloksia. Facebook on tällä hetkellä suomen suurin media, sitä ei kannata markkinoinnissa sivuuttaa tai unohtaa, saatikka ajatella ajastaan jälkeen jääneenä. Tällä hetkellä esimerkiksi TikTok trendaa nuorten keskuudessa, mutta sen avulla ei välttämättä tavoiteta sitä kaikkein ostovoimaisinta yleisöä.
Google Ads tavoittaa asiakkaasi ”ostohousut jalassa”
Google Ads tarjoaa erilaisia mainosmuotoja, kuten teksti‑, kuva- ja videomainoksia, mikä mahdollistaa monipuolisen mainonnan. Voit päättää, haluatko tehdä hakusanamainontaa Googlessa, vai kenties kohdennettua mainontaa YouTube-käyttäjille. Google Adsin kautta mainokset ovat mahdollista kohdentaa käyttäjien hakutermien, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden ja demografisten tietojen perusteella. Kampanjoihin on mahdollista myös määrittää päiväkohtainen enimmäisbudjetti, sekä optimoida aikaväli, jolloin haluaa mainosten näkyvän. Google Adsien avulla olet esillä juuri sillä hetkellä, kun palvelusi on vastaanottajalle relevantti – ostohousut on jo jalassa ja mieli vastaanottavainen tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle.
Suomalaiset luottavat sanomalehtiin
Tiesitkö, että Suomessa luetaan enemmän sanomalehtiä, kuin missään muussa Pohjoismaassa? Kun tuttu lehti otetaan luettavaksi, sen painettuun sanaan luotetaan. Painettu lehti tarjoaa fyysisen kosketuspinnan, mikä on monille tärkeä. Sanomalehtiä lukee keskimäärin enemmän vanhempi ostovoimainen väestö ja kunnan päättäjät pitävät alueensa lehtiä tärkeinä viestinvälittäjinä. Paikallisesti jaettavat ilmaisjakelulehdet sitä vastoin ovat luettuja ja niiden sisältö kiinnostaa kaikkia kohderyhmiä nuorista eläkeläisiin.
Sanomalehtien lukeminen siirtyy enenevässä määrin verkkoon, ja sitä myöden printtimainonnan rinnalle onkin tullut uusia mainosmuotoja, kuten esimerkiksi bannerimainonta tai natiiviartikkelit.
Onko mediavalinnat ajankohtainen aihe, mutta et ole varma siitä, millainen mediamix olisi teille paras vaihtoehto? Ota meihin yhteyttä, voimme varmasti ratkaista ongelman!
Vaihtoehtoja on paljon. Tässä lueteltujen lisäksi toimivia ratkaisuja voivat olla asiakaslehdet, suoramainonta, sähköpostimarkkinointi, messut ja tapahtumat, yritystilaisuudet, sponsorointi…. muutaman esimerkin mainitaksemme.