Tuotepakkaukset puhuvat omaa sanatonta kieltään.
Ihminen näkee huomattavasti nopeammin, kuin lukee tai kuulee. Pakkauksen väri ja muoto vaikuttavat merkittävästi tuotteen välittämään mielikuvaan ja laatuun. Sitä ei ehkä tule edes ajatelleeksi, mutta tuotepakkauksen väri vaikuttaa peräti 10 metrin päässä, sillä on 75 % vaikutus lopulliseen valintaan. Pakkauksen muoto puolestaan vaikuttaa 4 metrin päässä ja sen vaikutus on 50 %.
Onnistuneesti toteutettu pakkaussuunnittelu pitää kiinni brändilupauksesta sekä hinta- ja laatumielikuvasta ja se ostetaan mielellään uudelleen.
Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa hyllynäkyvyys saattaa olla se ainoa näkyvyys, jonka yritys tuotteelleen saa. Se, miltä tuote näyttää hyllyssä, muiden tuotteiden rinnalla on merkittävä vaikutus ostovalintaan. On hyvä tiedostaa, että peräti 2/3 ostopäätöksistä tapahtuu vasta myyntipaikassa. Loppukäyttäjän kontakti brändiin tapahtuukin 50 %:sti pakkauksen kautta, maksetulla mainonnalla on 20 % vaikutus.
Pakkaussuunnittelulla on näin ollen suuri merkitys sekä tuotteen koettuun arvoon että menekkiin. Hyvä pakkaussuunnittelu vaatii monipuolisesti osaamista ja tietoa. Suunnittelussa tulee huomioida useita kymmeniä eri asioita – paljon muutakin, kuin vain väri ja muoto. Tärkeitä seikkoja ovat erityisesti toiminnallisuus, kustannustehokkuus, logistiikka, käytettävä materiaali ja näyttävyys — pakkauksen kasaamisen helppoutta unohtamatta.
Pakkaussuunnittelu on osa brändiä ja strategiaa
Pakkaussuunnittelun tulisi aina olla osa brändiä ja strategiaa. Pakkauksen avulla voidaan viestiä esimerkiksi yrityksen arvoista ja tuotteen laadusta. Jos yrityksellesi on tärkeää viestiä ekologisuudesta, se kannattaa ottaa huomioon pakkauksessa käytettävissä materiaaleissa, esimerkiksi käyttämällä kierrätettyä ja biohajoavaa materiaalia. Mikäli taas on tärkeää viestiä laadusta, pitäisi ensin selvittää se, mitä tavoiteltu kohderyhmä pitää laadukkaana. Pakkauksen ominaisuudet yhdistyvät aina mielikuvaan itse tuotteesta ja sen takana olevasta yrityksestä. Huono ja epäkäytännöllinen pakkaus voi saada vastaanottajassa aikaan mielikuvan siitä, että myös sen sisältämä tuote on huono.
Pakkauksen välittämä mielikuva syntyy sekunneissa
Pakkauksen tulisi aina olla yrityksesi näköinen ja muista erottuva. Tutkimusten mukaan ihmiset viettävät keskimäärin neljän sekunnin ajan kaupan hyllyn luona valitsemassa tuotetta. Jos pakkauksesi ei erotu, se jää pahimmassa tapauksessa hyllyyn myös seuraavilla ostokerroilla.
Mikäli taas toimitat tuotteitasi verkkokaupasta ja toimitat tilauksen kauniisti pakattuna, esimerkiksi pakattuna laatikkoon ja silkkipaperiin, vastaanottaja todennäköisesti ilahtuu ja kokee ostoksensa arvon mielikuvissaan korkeammaksi, mitä se oikeasti oli. Mikäli pakkauksesi saapuu perille hutiloiden pakattuna, hieman rähjäisenä ja suttuisena, välittyy helposti mielikuva siitä, että pakkauksen sisältö on samaa tasoa. Sanakin kiirii tänä päivänä eteenpäin sekunneissa – hyvässä ja pahassa.
Pakkaussuunnittelua tarvitaan käytännössä kaikenlaisessa liiketoiminnassa. Teollisuudessakin tarvitaan tuotepakkauksia, esimerkiksi sahateollisuudessa, jossa lautatavara pakataan kuljetettavaksi tai vaikkapa kuljetusyrityksissä, joissa kalusto on käytännössä yrityksen tuotepakkaus. Yritysten antamat liikelahjatkin luovutetaan pakkauksessa, toivottavasti yrityksen itsensä näköisissä pakkauksissa.
Pakkaussuunnittelu vaatii erikoisosaamista
Suunnittelijan tulee ymmärtää kokonaisuus aina graafisesta suunnittelusta, muotoiluun, toteutukseen, logistiikkaan, esillepanoon ja käyttäjän käyttöympäristöön saakka. Lisäksi vaaditaan osaamista ja tietotaitoa erilaisten pakkausmerkintöjen lain mukaisista vaatimuksista.
Vaikka itse osaisit visualisoida brändivärisi ja ilmeesi pakkauksesi kylkeen, kannattaa pakkaussuunnitteluun palkata aina ammattilainen, joka osaa ottaa huomioon erilaisia seikkoja, kuten painovärit, leikkausrajat sekä tuoteperheen mahdollinen laajentaminen myöhemmin.
Suunnittelussa pitää myös maksimoida käytännöllisyys ja miettiä sekin, että miten tuotteet kuljetetaan, missä ja miten ne pakataan, miten ne puretaan sekä laitetaan esille ja niin edelleen.
Pakkaussuunnitteluprosessi vie aikaa 2–6 kuukautta ja siinä on neljä vaihetta seuraavasti;
- Kartoitus
- Mallinnus yhteistyössä pakkauksen valmistajan kanssa
- Prototyyppi
- Pakkaus tuotantoon
Creamedia pakkaussuunnittelun ammattilainen
Creamediasta löydät pakkaussuunnittelun vankkaa osaamista. Mats Aurén on suunnitellut uransa aikana satoja erilaisia pakkauksia niin kuluttajatuotteille, kuin teollisuudellekin. Ammattilaisen avulla vältät turhat sudenkuopat ja saat toimivat sekä toiveidesi ja tarpeidesi mukaisesti suunnitellut tuotepakkaukset.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Mats Aurén