Aallon harjalla pysyminen on markkinoinnissa, kuten niin monessa muussakin asiassa välttämättömyys. Markkinoinnin tekemisen maisema muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Mainostoimiston tehtävänä on olla sekä utelias että innostuneen kiinnostunut kaikesta siitä, mitä markkinoinnin saralla tapahtuu. Markkinointia ei kannattaisi koskaan ajatella pakollisena kulueränä. Se on pitkäjänteistä työtä ja suunnitelmallista tekemistä, jonka avulla pitää saada aikaan haluttuja tuloksia. Markkinointi ei voi koskaan olla kulu, sillä sen kuuluu tuottaa tuloa yritykselle.
Joulukuu, vuoden viimeinen kuukausi ja katse kääntyneenä tulevaan. Tämän vuoden kuuma peruna on ehdottomasti ollut tekoäly. Tämä ”peruna” tulee eittämättä olemaan entistä kuumempi ensi vuonna. Tekoälyn lisäksi, listasimme tähän artikkeliin mielestämme tärkeimmät markkinoinnin säänäkymät ensi vuodelle.
Tekoäly ja hyperpersonointi
Tekoäly ja koneoppiminen on täällä! Ensi vuonna tulemme näkemään näiden kahden integroituvan entistä tiiviimmin osaksi markkinoinnin kenttää. Koneoppimisen avulla valtavan datamäärän analysointi on helppoa, mikä auttaa valtavan tietomäärän käsittelyssä ja datapohjaisen päätöksen teossa. Tekoäly ei poista asiantuntijuuden merkitystä, mutta erinomaisen työkaverin siitä saat.
Ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Markkinoinnin personoinniksi ei enää riitä nimen lisääminen viestin alkuun. Tänä päivänä ihminen vastaanottaa valtavat määrät informaatiota ja se johtaa suoranaiseen informaatioähkyyn. Tekoäly tuo mahdollisuuden hyperpersonointiin ja monet yritykset ovatkin jo ottaneet sen työkalupakkeihinsa.
Starbucks esimerkiksi on tuottanut AI:n avulla käyttöönsä 400.000 erilaista viestivariaatiota ja tarjouksia, joita he lähettävät asiakkailleen tarkkojen määritelmien mukaisesti. Hyperpersonoinnissa hyödynnetään dataa asiakkaiden aiemman aktiivisuuden ja ostohistorian sekä henkilökohtaisten mieltymysten mukaisesti. Hyperpersonoinnilla toimiva, jopa pelottavan hyvä algoritmi on kenen tahansa todettavissa muun muassa TikTokissa. Mainontaa näytetään tarkasti omien mieltymysten, aiemman aktiivisuuden ja ostohistorian perusteella.
Videoita ja liikkuvaa kuvaa
Videoiden merkitys on kasvanut vuosi vuodelta ja niiden käyttö tulee kasvamaan myös tulevana vuonna, sekä sosiaalisessa mediassa että esimerkiksi yritysvideoiden muodossa. Videoiden katselu on helppoa sekä vaivatonta ja niiden muodossa haluttu tieto on kerrottavissa sekä helpommin että viihdyttävämmin. Videot ovat helppo tapa omaksua asioita. Varsinaisen videon lisäksi nopeasti liikkuvien kuvien, kuten GIFien käyttö lisääntyy yhtä matkaa videoiden rinnalla. Videoiden kulutuksen kasvu on ollut juurisyy TikTokinkin räjähdysmäiseen nousuun, jonka lyhytvideoissa viehättävät etenkin aidot, ajankohtaiset ja kompaktit sisällöt sekä tietysti haasteet. Aitous ja ajankohtaisuus puhuttelee ja kiinnostaa tänä päivänä entistä enemmän myös Instagramissa ja Facebookissa. Videoihin tullaan panostamaan kasvavissa määrin niiden monipuolisten hyödyntämismahdollisuuksien vuoksi sekä orgaanisessa että maksullisessa näkyvyydessä.
Miten teillä, joko videot ovat markkinoinnin keinovalikoimassa? Tiesithän, että Creamedialla on vahvaa osaamista videotuotantojen saralla Lue lisää täältä.
Maksettu mainonta lisääntyy sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisen median käyttäjämäärät jatkavat kasvuaan — edelleenkin. Maailmanlaajuisesti määrän ennustetaan kasvavan 4,4 miljardiin ensi vuonna, vuoteen 2022 verrattuna tämä tarkoittaisi 500 miljoonaa uutta käyttäjää. Kasvu on siis edelleenkin suurta, mutta toki hitaampaa, kuin mihin olemme tottuneet. Kasvua on koko ajan vaikeampaa saada, sillä sosiaalinen media on jo nyt kaikissa maanosissa lähes kaikkien ihmisten saavutettavissa.
Muutos on ollut nähtävissä jo vuodesta 2021. Algoritmit vaikuttavat voimakkaasti orgaaniseen, eli käytännössä ilmaiseen näkyvyyteen. Orgaanista näkyvyyttä on koko ajan yhä vaikeampaa saada, tämän lisäksi myös sisältöihin sitoutuminen on vähentynyt. Ilman rahaa näkyvyyttä on ollut vaikeaa saada jo useamman vuoden ajan, eikä tähän muutosta ole nähtävissä. Sosiaalisessa mediassa pitää panostaa entistä enemmän maksettuun mainontaan ja omien sisältöjen markkinointiin, mikäli haluaa saada viestinsä yhä laajemman yleisön nähtäväksi. Myös mainonnan määrä sosiaalisessa mediassa on kasvanut, mikä osaltaan kasvattaa vaatimuksia maksetun mainonnan osalta. Sosiaaliseen mediaan kannattaa varata kunnollinen mainosbudjetti, jotta viestinsä saa kuuluviin ja näkyviin.
Vaikuttajien rooli on merkittävä
Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu persoonaan. Seuraajat luottavat heidän sanaansa, vaikka tiedostavatkin sisällön olevan maksettua mainontaa. Suurin osa vaikuttajista ei edes ryhdy yhteistyöhön sellaisen mainostajan kanssa, jonka tuotteen tai palvelun takana he eivät pysty seisomaan.
Aina ei tarvitse valita kaikkein tunnetuinta vaikuttajapersoonaa, myös mikro- ja makrovaikuttajista koostuvat kampanjat toimivat ja puhuttelevat. Vaikuttajayhteistyöt eivät ole katoamassa mihinkään, niistä on tullut tärkeä markkinoinnin väline niin brändin vahvistamisessa kuin lyhyen ajanjakson kampanjoissakin. Kampanjoiden päätteeksi vaikuttajat myös raportoivat hyvinkin kattavasti tekemänsä toimenpiteet ja lisäksi heidän tuottamiinsa kuviin on usein mahdollista saada käyttöoikeus sovituksi ajanjaksoksi.
Saatamme hyvinkin olla teille sopiva kumppani!
Nämä ovat meidän nähdäksemme tärkeitä ja huomioon otettavia markkinoinnin näkymiä ensi vuonna. Maailma muuttuu jatkuvasti, on mahdotonta ennustaa tarkasti sitä, mitä tuleman pitää. Ajan hermoilla pysyminen, uusien suuntausten nopea omaksuminen ja ketteryys ovat avaimia menestykseen tämän päivän dynaamisessa ja muuttuvassa ympäristössä.
Markkinoinnin toimenpiteitä on helpompi hallita luotettavan, yrityksesi toiminnan tuntevan ja idearikkaan kumppanin avulla.
Saatamme hyvinkin olla teille sopiva kumppani! Keskustelemalla se selviää, siksipä ota heti yhteyttä!