Mitä trendejä vuonna 2022 on sosiaalisen median markkinoinnissa? Mitkä tavat sinun tulisi valita omaan tekemiseesi ja millä tyylillä tavoitat omat unelma-asiakkaasi?
Sukella sisään kurkkaamaan 5 tämän vuoden markkinointitrendiä!
1. Ekologisuus on trendikästä
Vuonna 2022 ihmisten huulilla ja markkinoinnin trendiaiheina pyörivät ekologisuus ja eettisyys. Kuluttajia kiinnostaa erityisesti kotimaisuus ja luonnonmukaiset materiaalit, eettinen alkuperä sekä kierrätettävät materiaalit ja pakkaukset. Kyseisistä aiheista puhuttaessa on kuitenkin pidettävä huolta, että puheet ovat myös tekoja, viherpesua on syytä välttää. Kierrätettävät pakkaukset eivät tee yrityksestäsi ekologista, jos tuotteet valmistetaan epäeettisissä oloissa ja tuodaan kotimaahan toiselta puolen maailmaa.
2. Vaikuttajamarkkinointi
Sosiaalisen median markkinoinnissa, niin kuin markkinoinnissa ylipäätään — aitous puhuttelee. Tällä hetkellä kuluttajat luottavat itse yrityksiä enemmän asiakkaiden mielipiteisiin ja haluavat tarttumapintaa — jotain, mihin samaistua.
Tästä johtuen vaikuttajamarkkinointi ei ole hiipumassa tänäkään vuonna. Erityisesti mikrovaikuttajien kanssa tehdyt kaupalliset yhteistyöt jatkavat nousuaan, joka juontaa juurensa heidän hyvin sitoutuneeseen seuraajakuntaansa.
Sponsoroidut sisällöt lisääntyivät Meltwater Klearin mukaan vuoden 2021 aikana lähes 27 % ja luvun ennustetaan nousevan tänä vuonna entisestään.
3. Live shopping
Vaikuttajamarkkinoinnin myötä myös liveshoppailu on ottanut paikkaa sosiaalisen median markkinointitrendeissä. Liveshoppailussa on kyse live-lähetyksestä esimerkiksi Instagramissa tai TikTokissa, jossa verkkoshoppaillaan hostin (yleensä vaikuttajan tai julkkiksen) johdolla, hänen suosittelemiaan tuotteita. Lähetyksissä voidaan jakaa stailausvinkkejä, kysyä ko’oista tai vain jutella hostien kanssa kommenttien välityksellä. Liveshoppailun aikana on yleensä voimassa vielä jokin alekoodi, joka käy mainostettavaan verkkokauppaan lähetyksen ajan. Liveshoppailu yleistyi koronapandemian aikana ja useat verkkokauppiaat ovat nähneet hyviä tuloksia tilauksien tekemisessä live-lähetyksien aikana.
Koska kuluttajat arvostavat myös verkossa ostamisen helppoutta, on verkkokauppayrittäjälle kannattavaa ottaa kaikki irti ja laittaa tuotteet myyntiin myös kauppaan Instagramin puolelle.
4. Video- ja audiomarkkinointi
Ihmiset rakastavat tällä hetkellä kuluttaa videomateriaaleja ja siitä kerroimmekin jo viimeisimmässä postauksessamme. TikTok & Instagram Reels- videot tavoittavat entistä enemmän yleisöä ja näin on todettu, että sosiaalisessa mediassa videosisällöt keräävät arviolta 1200 % enemmän jakoja kuin pelkät kuvat. Tämän pohjalta voimme siis todeta, että tällä hetkellä parhaimmat markkinointikampanjat ja orgaaniset julkaisut toteutetaan videoiden voimalla. Muistathan, että aitous ja samaistuttavuus puhuttelee! Kuluttajat eivät kaipaa elokuvateatterin tehosteita.
Uutena trendinä tänä vuonna mukaan hyppää myös audio. Podcasteja kulutetaan paljon ja pandemian myötä niiden suosio on vain noussut. Aloita oma podcastisi tai mainosta yritystäsi aiheeseen liittyvässä podcastissa. Myös sosiaalisen audion trendi on lähtenyt nousukauteen Clubhousen lanseeraamisen myötä. Moni sosiaalisen median kanava julkaisi uusia ääni ominaisuuksia omilla alustoillaan sen jälkeen, kun Clubhouse saavutti pikasuosion sosiaalisessa mediassa. Mm. Facebookissa julkaistiin v. 2021 kesäkuussa live-äänihuoneet.
5. Orgaaninen tekeminen
Vuosien 2022–2023 kolmannen osapuolen evästeet ovat poistumassa ja tämän vuoksi maksetusta mainonnasta tulee vaikeampaa. Tässä on syy, miksi yritysten tulisi olla aktiivisia orgaanisen markkinoinnin puolella ja omaa somea tulisi päivittää ahkerasti sekä johdonmukaisesti.
Tämän kautta yritysten omat asiakasrekisterit saavat suurta lisäarvoa ja näin esimerkiksi sähköpostimarkkinointi saattaa jatkossa olla hyvinkin tehokas tapa tavoittaa omaa kohdeyleisöä.
Yhteenveto
Digitaalinen markkinointi muuttuu koko ajan ja trendejä on seurattava pysyäkseen pinnalla. Hyväksymällä jatkuva muutos ja elä siinä mukana, näin voit vahvistaa oman yrityksesi digitaalista markkinointistrategiaa. Hyödyntämällä 2022 trendejä, voit saavuttaa parempia tuloksia.